
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,628,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,222,561 |
تغییرات زمانی و مکانی ضریب فرسایندگی در جنوبغرب ایران | ||
مجله پژوهشهای حفاظت آب و خاک | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 4، آبان 1393، صفحه 139-157 اصل مقاله (646.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه ترابیان مقدم* 1؛ مهدی نادری2؛ جهانگرد محمدی3؛ روح الله فتاحی4 | ||
1دانشجوی دانشگاه شهرکرد | ||
2استادیار گروه خاکشناسی دانشگاه شهرکرد | ||
3دانشیار گروه خاکشناسی دانشگاه شهرکرد | ||
4استادیار دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
شاخص فرسایندگی باران مهمترین عامل تاثیرگذار بر فرسایش خاک است.این پژوهش با هدف تعیین تغییرات مکانی و زمانی انرژی فرسایندگی باران در جنوب غرب ایران انجام شدهاست. خصوصیات بیش از 10000 رگبار مربوط به 27 ایستگاه سینوپتیک در جنوب غرب ایران مورد استفاده قرار گرفت و انژری جنبشی (E) و حداکثر شدت بارندگی 30 دقیقهای (I30) رگبارها محاسبه ومتوسط شاخص فرسایندگی ماهیانه و سالیانه برای کلیه ایستگاهها تعیین شد. پهنهبندی تغییرات مکانی به روش اسپلاین انجام گرفت. نتایج نشان دادند که ضریب فرسایندگی باران در ماههای مختلف از شمال به جنوب و از غرب به شرق کاهش مییابد. بالاترین و پایینترین ضریب فرسایندگی سالیانه به ترتیب برابر 39/26 و 11/6 MJ.mm.ha-1.h-1.yr-1 و به ترتیب متعلق به ایستگاههای ایوان (استان ایلام) و ایستگاه بروجن (استان چهارمحال و بختیاری) میباشد. از نظر زمانی بالاترین ضریب فرسایندگی برابر با7/183 MJ.mm.ha-1.h-1.yr-1 است که در فصل زمستان رخ میدهد. وجود ضرائب همبستگی معنیدار بین میانگینهای سالانه مقادیر بارش و شدت بارش و ضرائب فرسایندگی مرتبط با آن دورههای زمانی به ترتیب برابر 94/0 و 93/0 میباشند که تخمین میانگینهای سالانه ضرائب فرسایندگی باران را به کمک مقادیر بارش تسهیل مینمایند. نتایج نشان دادند که استفاده از میانگینهای بارش و شدت بارش سالیانه در یک مدل رگرسیون چندگانه برای برآورد ضرائب فرسایندگی سالیانه قابل اعتمادتر از هنگامی است که از معادلات رگرسیون ساده برای این منظور استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پهنهبندی ضریب فرسایندگی باران؛ تغییرات زمانی و مکانی؛ جنوب غربی ایران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,025 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,058 |