
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,643,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,237,999 |
بازنمایی جامعهگرایی در راستای ارزشآفرینی اجتماعی دانشگاه: تدوین شاخصی برای برونرسانی ترویجی دانشگاهی | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 18، آذر 1398، صفحه 99-116 اصل مقاله (581.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2021.18767.1451 | ||
نویسندگان | ||
محمدشریف شریفزاده1؛ غلامحسین عبداله زاده* 2 | ||
1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
2دانشکده مدیریت کشاورزی- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
چکیده | ||
ارزشآفرینی دانشگاه هم نشاندهنده نوعی تحول نسلی و هم بازتاب شکلی از پیوند با جامعه است. بر اساس دستهبندی مرسوم، نسلهای دانشگاه به (الف) آموزشمحور، (ب) پژوهش محور، (ج) کارآفرین و (د) توسعهگر تقسیم شده است. در این راستا چهار نسل پیوند دانشگاه با جامعه شامل: (1) آموزش، (2) آموزش + پژوهش، (3) آموزش + پژوهش + فناوری/ کارآفرینی و (4) پیوند کامل یا مشارکت تمام عیار دانشگاه در توسعه پایدار برشمرده شده است. این روند به معنای افزوده شدن کارکردهایی برای دانشگاه و در نتیجه، تعریف فرآیندها و ساختارهایی برای اجرای این کارکردها است. هر چند از منظر توازن ساختاری- کارکردی؛ افزوده شدن کارکردهایی جدید در دانشگاهها، موجب شکلگیری ساختارهای جدیدی در کنار ساختارهای پیشین که کارکردهای متعارف را به انجام میرسانند شده است. در بیشتر موارد، ساختارهای پیشین که دیگر کارکردی ندارند، حذف نشده (محو ساختارهای بیکارکرد) و یا با ساختارهای جدید یکپارچه نشدهاند (حل ساختارهای همکارکرد). بنابراین، به جای محو یا حل، ساختارهای جدید و قدیم روی هم غلطتیدهاند و در صورت عدم روغنکاری از طریق تقسیمکار هماهنگ یا مدیریت راهبردی یکپارچه، دچار اصطکاک شده و در حرکت ماشین دانشگاه خلل ایجاد خواهند نمود. به طور کلی، تغییر کارکرد و ارزیابی عملکرد دانشگاه نیازمند پایش، ارزشیابی و پیامدسنجی نهادی مبتنی بر یک شاخص نمایا است. در این مقاله، یک چارچوب ارزیابی جامع، شامل نشانگرهای برونرسانی ترویجی دانشگاهی به عنوان شاخص یک دانشگاه جامعهمحور و ارزشآفرین ارایه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه ارزشآفرین؛ دانشگاه جامعهگرا؛ دانشگاه کارآفرین؛ برونرسانی ترویجی دانشگاهی | ||
مراجع | ||
10. شریفزاده، م. ش.، عبدالهزاده، غ.، عباسی، ل.، شریفی، م. 1398. الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 48: 124-104. 11. شریفزاده، م. ش.، محمودی سرای، ع. 1394. عارضهیابی رویکرد میانرشتهای در آموزش عالی کشاورزی: مورد ترویج و آموزش کشاورزی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 5 (10): 88-61. 12. عبداللهزاده، غ. شریفزاده، م.ش. ۱۳۹۹. زیستبوم کارآفرینی دانشگاهمحور در کشاورزی: چارچوبی برای مهندسی نهادی پژوهش، فناوری و آموزش عالی نوآفرین. گرگان: انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. 13. شریفزاده، م.ش.، عبداللهزاده، غ.، نجفینژاد، ع. 1397. موردکاوی تجربه گذار به دانشگاه کارآفرین: دانشگاه بسان یک زیستبوم کارآفرینی خرد. کارآفرینی در کشاورزی، 5(2):33-69. 14. علیزاده، ن.، صدیقی، ح.، پزشکیراد، غ.، فراستخواه، م. 1396. تحلیل سازوکارهای تحولآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 48 (1): 43-53. 15. غلامرضائی، س.، موحد محمدی،، ح.، اسدی، ع. و حسینی، س.م. 1386. سازوکارهای تقویت کارکرد خدمات برون رسانی آموزش عالی کشاورزی ایران در عرصه ترویج کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 5(2):45-56.
17. کلانتری، خ.، اسدی، ع. شعبانعلی فمی، ح.، عبدالهزاده، غ.، چوبچیان، ش.، رحیمزاده، م. ۱۳۸۵. اعتبارسنجی شاخصهای ترویجی بهمنظور رتبهبندی استانها از نظر فعالیتهای آموزشی- ترویجی. مجله کشاورزی؛ ۸(۲): ۵۷-۷۰.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |