
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 6,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,604,686 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,198,310 |
تحلیل عوامل مؤثر بر هوشمندی رقابتی در شرکتهای کارآفرین صنایع غذایی استان تهران | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، اسفند 1398، صفحه 103-122 اصل مقاله (763.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2021.18904.1462 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا یوسفی1؛ محمودرضا مستقیمی* 2؛ مجید نصیری3؛ محمدباقر گرجی2 | ||
1گروه کارآفرینی ، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول ، ایران . | ||
2استادیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | ||
3- گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه استفاده بهینه از فرصتهای محیطی و ایجـاد مزیت رقابتی پایدار از جمله دغدغههای اصلی شرکتها است. یکی از تکنیکهای مهم در ایجاد مزیت رقابتی، هوشمندی رقابتی است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل مؤثر بر هوشمندی رقابتی در شرکتهای کارآفرین صنایع غذایی استان تهران است. روش گردآوری دادهها، به صورت آمیخته (کیفی و کمی) بود. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده، 16 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی، جامعه آماری شامل مدیران شرکتهای کارآفرین صنایع غذایی استان تهران به تعداد 248 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 150 نفر تعیین و نمونهها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل مؤثر بر هوشمندی رقابتی از روش دلفی و برای تحلیل روابط از روش معادلات ساختاری با نرمافزارSmartPLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد عوامل موثر بر هوشمندی رقابتی شامل مواردی مانند: هوشمندی بازار، هوشمندی استراتژیک، هوشمندی رقبا، هوشمندی تکنولوژی، هوشمندی اجتماعی و هوشمندی نهادی است. همچنین تحلیل معادلات ساختاری و محاسبه ضرایب استاندارد هر کدام از عوامل نشان داد که عوامل هوشمندی بازار (499/0)، هوشمندی استراتژیک (538/0)، هوشمندی رقبا (405/0)، هوشمندی تکنولوژی (381/0)، هوشمندی اجتماعی (327/0) و هوشمندی نهادی (346/0) بر هوشمندی رقابتی تاثیر مثبت و معنیدار دارند. در نهایت، میتوان نتیجهگیری کرد که هوشمندی رقابتی به عنوان یک ابزار مدیریت راهبردی و یکی از سریعترین زمینههای رشد کسبوکارها به شمار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
هوشمندی رقابتی؛ تکنیک دلفی؛ صنایع غذائی؛ معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
1. آذر، ع.، و خسروانی، ف. 1398. تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختاردهی مسئله). انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. تهران. 2. آرامسرشت، م.، باقرزاده، م.، مهرآرا، ا.، و طبری، م. 1399. طراحی الگوی جامع هوش استراتژیک به عنوان ابزار برنامهریزی راهبردی مالی (شهرداری تهران). اقتصاد مالی، 14(51): 221-245. 3. ابوالمعصوم، م.، مشبکی، ا.، و نعامی، ع. 1399. ارائه مدل بازاریابی هوشمند در شرکتهای سرمایهگذاری (گسترش پایا صنعت سینا). تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 13 (1):261-278. 4. احمدیزاد، آ.، عباسی، ا.، و رحیمپور، م .1395. الگوی سنجش هوشمندی کسبوکار در صنعت تلکام. مطالعات مدیریت راهبردی، 7 (28): 267-281. 5. اصانلو، ب.، و خدامی، س. 1394. طراحی مدل هوشمندی رقابتی سازمان مبتنی بر هوشیاری کارآفرینانه. علوم مدیریت ایران، 10 (37): 127-148. 6. الوانی، م.، صفری، س.، کهن هوشنژاد، ر.، و خدامرادی، س. 1395. عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی (صنایع غذائی). مطالعات مدیریت، 25 (82): 1-27. 7. جامیپور، م.، رحمتی، ا.، حسینزاده، م.، و طاهری، غ. 1398. طراحی چارچوب کسب هوشمندی رقابتی با بهرهگیری از روش بهترین بدترین. مدیریت بازرگانی، 11 (3): 651-676. 8. حسینی، ی.، و یدالهی، ش. 1392. ارائه مدلی برای سنجش هوشمندی برون سازمانی: دیدگاهی از هوشمندی رقابتی. مدیریت بازرگانی، 5 (3): 57-82. 9. حق بیان، م. 1398. قرن بیست و یک، قرن کارآفرینی در صنایع غذایی. ماهنامه اقتصاد سبز، 93 (1): 60-70. 10. حقیقی، م.، آقازاده، ه.، خداداد حسینی، ح.، و غریبی، م. 1398. تبیین ابعاد هوشمندی رقابتی با بهرهگیری ازقابلیتهای شبکههای اجتماعی در صنعت ماءالشعیر ایران. مدیریت بازرگانی، 11 (4): 742-761. 11. حیدری، ع.، آقازاده، ه.، و والیپور، ع. 1393. ارائة مدلی برای تبیین پیشایندها و پیامدهای هوشمندی رقابتی صادرکنندگان نمونة ایران. مدیریت بازرگانی، 6 (3): 455-474. 12. سیاهسرانی کجوری، م.، زارعی، ع.، ملکی مینباش رزگاه، م.، آذر، ع.، و فیض، د. 1396. مفهوم پردازی و اولویتبندی مولفههای هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانش بنیان. مدیریت نوآوری، 6 (1):21-44. 13. صالحی، س.، فراقیان، ح.، رضایی، ع.، و خیرمند، م. 1396. شناخت رابطه ابعاد هوش رقابتی و اثر بخــشی فعالیتهای بازاریابی. فصلنامه مدیریت کسب و کار، 9 (35): 7-25. 14. علاماتی، ش.، شاهطالبی، ب.، سعیدیان، ن. 1399. شناسایی مولفههای هوشمندی به منظور ارائه یک الگوی مناسب برای دانشگاه آزاد اسلامی. توسعه آموزش جندی شاپور، 11 (1): 62-73. 15. علیقلی، م.، و فاطمی، م. 1396. شناخت رابطۀ ابعاد هوش رقابتی و اثربخشی استراتژیهای بازاریابی (شهرک صنعتی اردبیل). مدیریت بازرگانی، 9 (2): 375-394. 16. محمدیان، م. 1393. طراحی، تبیین و ارزیابی مدل پویای هوش رقابتی برای نیل به مزیت رقــابتـــی در صنعت بیمه. رساله دکتری، دانشگاه شهید بهشتی. 17. مشبکی، ا.، و زنگویینژاد، ا. 1387. طراحی مدل هوشمندی رقابتی مبتنی بر هوشمندی ساختاری– سازمانی. پژوهشنامه بازرگانی، 13 (49):171-197. 18. نظرپوری، ا.، سپهوند، ر.، و مسعودیراد، م. 1395. بررسی نحوه شکلگیری هوشمندی رقابتی بر اساس رویکرد قابلیتهای پویای مبتنی بر دانش (کسبوکارهای کوچک و متوسط). تحقیقات بازاریابی نوین، 6 (3): 147 -160. 19. Asghari, S., Targholi, S., Kazemi, A., Shahriyari, S., & Rajabion, L. 2020. A new conceptual framework for identifying the factors influencing the effectiveness of competitive intelligence. Competitiveness Review: An International Business Journal, 30 (5): 555-576. 20. Bahraini Moghaddam, I., Taheri Aval, S., & Daneshmand. B .2014. Surveying and ranking the factors affecting competitive intelligence (case study: Bank Melli Iran). Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 4 (1): 3680-3689. 21. Deschamps, J.P, Nayak, P. 1995. Product juggernauts: How companies mobilize to generate a stream of market winners. Harvard Business School Press. 22. Faisal, M. N., Banwet, D. K., & Shankar, R. 2006. Supply chain risk mitigation: modeling the enablers. Business Process Management Journal, 12 (4): 535-552. 23.Hakansson, C., & Nelke, M. 2015. Promoting competitive intelligence: the importance of marketing, communication and evaluation. Competitive Intelligence for Information Professionals. PP: 81-90. 24. Calof, J. 2017. Canadian competitive intelligence practices–a study of practicing strategic and competitive intelligence professionals Canadian members. Foresight 19 (6): 577-589. 25. Krejcie, R., & Morgan, D. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 608-610. 26. Koseoglu, M. A., Chan, E. S., Okumus, F., & Altin, M. 2019. How do hotels operationalize their competitive intelligence efforts into their management processes? Proposing a holistic model. International Journal of Hospitality Management, 83: 283-292. 27. Koseoglu, M. A., Ross, G., & Okumus, F. 2016. Competitive intelligence practices in hotels. International Journal of Hospitality Management, 53: 161-172. 28. Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Technology Research and Development, 30 (4): 233-252. 29.Tuan, L.T. 2015. Entrepreneurial orientation and competitive intelligence: cultural intelligence as a moderator, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 7(2): 212 - 228. 30.Ahmed, R., Ahmad, N., Khoso, I., Arif, K., and Palwishah, R. (2014). Competitive intelligence and marketing effectiveness of organizations: an investigation from Pakistan. European Scientific Journal, 10(13): 1-12. 31.Seyyed-Amiri, N.A.D.E. R., Shirkavand, S., Chalak, M., and Rezaeei, N. 2017. Competitive intellIgence and developing sustainable competitive advantage. Network of Scientific Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portugal, 1 (1): 173–194. 32.Warfield, J.N. 1974. Developing interconnection matrices in structural modeling. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, 4 (1): 81-87.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 595 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 322 |