
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 6,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,616,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,206,596 |
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه محصول جدید با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکتهای دانشبنیان استان مازندران | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 32، دی 1400، صفحه 119-134 اصل مقاله (563.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2022.19901.1571 | ||
نویسندگان | ||
حمید رضائی* 1؛ سید مهدی خاکزادیان2 | ||
1استادیار ، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان،فریدونکنار،ایران | ||
2استادیار ، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان،فریدونکنار،ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه عواملی که فرآیند توسعه محصول جدید را تحت تأثیر قرار میدهند از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. یکی از این عوامل سرمایه اجتماعی است که سازمان را قادر به دسترسی سریع با زمانبندی مناسب به مجموعة متنوعی از اطلاعات به منظور توسعه محصولات جدید میسازد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه محصول جدید با نقش میانجی مدیریت دانش است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران شرکتهای دانشبنیان استان مازندران به تعداد 197 نفر بودند، حجم نمونه مطابق با جدول کرجسی و مورگان 132 نفر تعیین شد و از روش تصادفی ساده، برای نمونهگیری استفاده شد. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری با نرم افزار Smart pls2 انجام شد. نتایج نشان دادند که سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و معنیداری دارد. مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تأثیر مثبت و معنیداری دارد. سرمایه اجتماعی بر توسعه محصول جدید تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین یافتهها، نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین سرمایه اجتماعی و توسعه محصول جدید را تأیید کرد. مدیران شرکتهای دانشبنیان برای ادامه حیات در محیط رقابتی، بهبود در عملکرد توسعه محصول جدید را مهم میپندارند لذا بهکارگیری سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش، برای بهبود توسعه محصول جدید و باقی ماندن در بازار ضروری میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ توسعه محصول جدید؛ مدیریت دانش؛ دانشبنیان | ||
مراجع | ||
آذر، ع.، و خسروانی، ف. 1398. تحقیق در عملیات نرم. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
8..خورشیدی، ج.، حسنزاده، و بهنیا، ب .1397. شناسایی تأثیر عوامل موثر بر تجاریسازی شرکتهای دانش بنیان در پارک علم فناوری استان مازندران. دومین کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع. ساری.
26.Chowdhury, M., Prayag, G., Patwardhan, V. and Kumar, N. 2020. The impact of social capital and knowledge sharing intention on restaurant’s new product development. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(10): 3271-3293.
27.Cooper, R.G. 2019. The drivers of success in new-product development. Industrial Marketing Management, 76: 36-47.
28.Duhon, B. 1998. It's all in our heads, Inform, 12(8): 8-13.
29.Eko, P, Andryan, S and Nurjannah, R. 2020. The Role of Social Capital in New Products Development and Business Competitiveness Enhancement. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(3): 1838-1843.
30.Hijazi, H. and Salamah, H. 2014. Impact of Social Capital on Knowledge Sharing at the Public Sector in Jordan. Information and Knowledge Management, 4(1): 20-30.
31.Jung, D.I., Chow, C. and Wu, A. 2003. The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: hypotheses and some preliminary findings. The Leadership Quarterly, 14(20): 525-544.
32.Lim, K., Ming-Lang, T., Kim Hua, T., and Tat Dat, B. 2017. Knowledge Management in Sustainable Supply Chain Management: Improving Performance through an Interpretive Structural Modelling Approach. Journal of Cleaner Production, 162: 806-816.
34.Nahapiet, J., and Ghoshal, S. 1998. Social capital, intellectual capital and the organizational advantage Academy of Management Review. CrossRef Google Scholar, 23(2): 242–266.
35.Nonaka, I. and Takechi, H. 2001. The knowledge creating company. OXFORD University, Press Oxford.
36.Patrick S.W. and Sonia Choi, K.Y. 2009. The processes of Knowledge of management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice. Journal of Knowledge Management, 13(2): 110-126.
37.Paola Garcı´a-Sa´nchez and et al. 2019. Social capital and knowledge sharing in academic research teams. International Review of Administrative Sciences ,85(1): 191-207.
38.Peng, L., Wen, C. and Chin, H. 2005. An empirical study on the correlation between the knowledge management method and new product development strategy on product performance in Taiwan’s industries. Technovation, 25(6): 637-644.
39.Perry, C., and Cochet, M. 2009. Consumer packaged goods product development processes in the 21 Century: Product lifecycle management emerges as a key innovation driver. In J. Beckley, M. Foley, E. Topp, C. Huang, and W. Prinyawiwatkul (Eds.), Accelerating new food product design and development. pp. 113–131
40.Romeo Bandinelli and et al. 2014. Assessing the Role of Knowledge Management in the New Product Development Process: An Empirical Study. Product Lifecycle Management for a Global Market,442(1): 397-406.
41.Yildirmaz, H, Atilla Öner. M. and Nicole. H, 2018. Impact of Knowledge Management Capabilities on New Product Development and Company Performance. International Journal of Innovation and Technology Management (IJITM), 15(4): 1-34. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 522 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 293 |