
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,645,925 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,245,771 |
ارائه مدل برندسازی شخصی در توسعه کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 10، فروردین 1402، صفحه 165-184 اصل مقاله (753.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2022.20666.1655 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه صادقی1؛ مجید فتاحی* 2؛ مریم تقوایییزدی3 | ||
1دانشجوی دکتری،گروه کارآفرینی،واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی، ساری ایران | ||
2استاد یار مدیریت بازرگانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران | ||
3گروه مدیریت آموزشی، ودانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران احدساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
در جهانی که کسب و کارها به سمت روابط شخصی و اعتمادسازی پیش میروند، برند شخصی هر چه بیشتر به یک اولویت بدل شده است. بنابراین هدف از پژوهش ارائه مدل برندسازی شخصی در توسعه کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط است. روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمّی) است. در مرحله اول تحقیق (بخش کیفی) از روش نظریهسازی داده بنیاد و در مرحله دوم (بخش کمی) از پیمایش پرسشنامهای استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحبنظران و خبرگان دانشگاهی حیطۀ مدیریت برند، مدیریت بازرگانی و کارآفرینی و کارآفرینان از دو حیطۀ علمی، اجرایی در کشور (حجم نمونه 30 نفر) و در بخش کمی مدیران و کارآفرینان کسبوکارهای کوچک و متوسط و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت بازرگانی بودند (حجم نمونه 384 نفر). اطلاعات مستخرج از مصاحبهها به شیوه کدگذاری چندمرحلهای تحلیل شد. یافتهها در چارچوب الگوی پارادایمی تدوین شد. اینها شامل شرایط علی، شرایط میانجی، شرایط زمینهای ، راهبردها و پیامدها بود. نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که ضریب مسیر برای تمامی مؤلفههای پژوهش و مسیرهای تعریف شده بین متغیرها و سازههای مدل، مثبت و معنیدار است و مدل برازش مناسبی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
برندسازی شخصی؛ توسعه کارآفرینی؛ کسب و کارهای کوچک و متوسط | ||
مراجع | ||
اسگندری، ک.، رمضانی، م.، و گلی، س. 1397. بررسی تأثیر برند شخصی مدیران بر ایجاد رهبران سطح پنجم (مطالعه موردی: بانکهای دولتی). مدیریت بازاریابی، 13 (39): 67-79.
حسنپور، ا.، وکیلی، ی.، نوروزی، ح.، و وخمویی، ف. 1399. شناسایی ابعاد و مؤلفههای برندسازی شخصی کارمند با روش آمیخته (مطالعه موردی: صنعت بیمه ایران). پژوهشهای مدیریت در ایران، 24 (3): 116-91.
حسینی، س. م.، دری، ب.، قوچانی، ف.، هادیزاده مقدم، ا. و صائمیان، صدیقه. 1393. تبیین الگوی توسعة شایستگیهای برند شخصی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 5 (17): 93-112.
داوری، ع.، و رضازاده، آ. 1393. مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. تهران. 240 صفحه.
رازقی، ی.، روستا، ا.، قرهچه، م.، عالم تبریز، ا. 1393. تبیین الگوی برند فردی کارآفرین بر برند شرکت های کوچک و متوسط کارآفرینانه. مطالعات مدیریت راهبردی، 5 (18): 35-17.
رفتاری، م. 1395. ارزیابی ابعاد برند شخصی مدیران در سازمانهای دانش بنیان مورد مطالعه: شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
سعیدی، ا.، مجیدی، ن.، فرهنگی، ع. ا. 1399. راهبردهای برندسازی از نگاه متخصصان برندسازی و کارآفرینی در شبکه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه رسانه، 31(3): 5-26.
شیخ آقایی، ک.، روستا، ع.،و نعامی، ع. 1401. فرایند برندسازی شخصی در صنایع فناوری اطلاعات. فصلنامه مدیریت برند، 9 (1): 188-214.
صائمیان، آ. 1396. بررسی تأثیر مؤلفههای اجتماعی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی. نشریه علمی، پژوهشی و اطلاع رسانی مدیریت، 190: 68-62.
صائمیان، ص. 1393. شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگیهای برند شخصی در حوزه سرمایههای انسانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 1 (3): 153-131.
صائمیان، ص.، محمدیان، م.، میرمعینی، ح.، و شاهرخی، ف. 1392. بررسی تأثیر مؤلفههای فرهنگی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی. مجله مدیریت فرهنگی، 7(22): 86-71.
صفاری، م.، پورسعید، م. م.، و نیکنفس، ع. ا. 1400. عوامل مؤثر بر برندسازی شخصی در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام) با رویکرد دادهکاوی. مطالعات رفتار مصرفکننده، 8(2): 138-155.
صمدی، و. 1395. بررسی میزان تأثیر درک کارآفرین از بازار بر برند فراگیر: با محوریت اثر کارآفرین و برند شخصی کارآفرین (مورد مطالعه: شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری استان تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند.
علیپور، ص. 1393. شناسایی فرایند برندسازی شخصی برای کارآفرینان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران.
مجیدی قهرودی، ن.، سعیدی، ا.، و فرهنگی، ع. ا. 1400. ارائه مدل برندسازی شخصی کارآفرینان در فضای مجازی اینستاگرام. مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ، 11(1): 159-191.
ملایی، ر.، سیادت، س. ع.، هویدا، ر.، ریزانه، ج. 1400. طراحی مدل برندسازی شخصی کارکنان با تأکید بر آموزشهای سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداری قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران). مجله ایرانی مطالعات مدیریت، 14 (4): 699-720.
نقوی، م.، حسینی، س. ع.، رمضانینژاد، ر.،و کشکر، س. 1398. طراحی مدل شایستگیهای برند شخصی مربیان ورزش حرفهای ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 15 (30): 360-343.
AMA. 2015. Dictionary: American marketing association. Retrieved 06 29, 2018, from https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=B.
Arora, R., and Stoner, C. 2009. A mixed method approach to understanding brand personality. Journal of Product and Brand Management, 18(4): 272–283.
Bhatti, S. H., Santoro, G., Khan, J., and Rizzato, F. 2021. Antecedents and consequences of business model innovation in the IT industry. Journal of Business Research, 123: 389-400.
ElMassah, S., Michael, I., James, R., and Ghimpu, I. 2019. An assessment of the influence of personal branding on financing entrepreneurial ventures. Heliyon, 5(2): e01164.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. 2009. The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.
Joseph, J. 2013. The personal experience effect: Big brand theory applied to personal life. Cupertino: Happy about books.
Kapferer, J. N. 2004. Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. London: Kogan Page.
Kheder, M. 2014. Personal branding phenomenon. International Journal of Information, Business and Management, 6(2): 29–40.
Khedher, M. 2019. Conceptualizing and researching personal branding effects on the employability. Journal of Brand Management, 26(2): 99-109.
Lair, D. J., Sullivan, K., and Cheney, G. 2005. Marketization and the recasting of the professional self: The rhetoric and ethics of personal branding. Management Communication Quarterly, 18(3): 307–343.
Marin, G. D., and Nilă, C. 2021. Branding in social media. Using LinkedIn in personal brand communication: A study on communications/marketing and recruitment/human resources specialists perception. Social Sciences & Humanities Open, 4(1): 100174.
Oshiro, K. F., Brison, N., and Bennett, G. 2021. Personal branding project in a sport marketing class. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100308.
Peters, T. 1997. The brand called you. Fast Company, 10(10): 83-90.
Philbrick, J. L., and Cleveland, A. D. 2015. Personal branding: building your pathway to professional success. Medical Reference Services Quarterly, 34(2): 181-189.
Resnick, S. M., Cheng, R., Simpson, M., & Lourenço, F. 2016. Marketing in SMEs: a “4Ps” self-branding model. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 22 (1): 155-174.
Shafiee, M., Gheidi, S., and Khorrami, M. S. 2020. Proposing a new framework for personal brand positioning. European Research on Management and Business Economics, 26(1): 45-54.
Shafiee, M., Gheidi, S., and Khorrami, M. S. 2020. Proposing a new framework for personal brand positioning. European research on management and business economics, 26(1), 45-54.
Sprong, N., Driessen, P. H., Hillebrand, B., and Molner, S. 2021. Market innovation: A literature review and new research directions. Journal of Business Research, 123: 450-462.
ظTenenhaus, M., Amato, S., and Esposito Vinzi, V. 2004. A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting, 1 (2): 739-742.
Thompson-Whiteside, H., Turnbull, S., and Howe-Walsh, L. 2018. Developing an authentic personal brand using impression management behaviours: Exploring female entrepreneurs’ experiences. Qualitative Market Research: An International Journal, 21(2): 166-181.
Vițelar, A. 2019. Like me: Generation Z and the use of social media for personal branding. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 7(2): 257-268.
Zhang, T., Yan, X., Wang, W.Y.C., and Chen, Q. 2021. Unveiling physicians’ personal branding strategies in online healthcare service platforms. Technological Forecasting and Social Change, 171, 120964. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368 |