
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,628,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,223,473 |
تدوین الگوی اکوسیستم تجاریسازی پژوهشهای مؤسسات تحقیقات کشاورزی | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 30، مهر 1402، صفحه 61-80 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2023.20919.1684 | ||
نویسندگان | ||
ودیعه چراغعلی1؛ عباس خمسه* 2؛ رضا رادفر3 | ||
1گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
3گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بحرانهای جهانی، توسعه اقتصاد ملی را به یک مشکل اساسی تبدیل کردهاست. یکی از راههای دستیابی به توسعه اقتصادی، بهبود مکانیسمهای تجاریسازی تحقیقات علمی است. با نگاهی به عملکرد پژوهشهای کشاورزی در سالهای گذشته میتوان دریافت که برخلاف توانمندیهای موجود در توسعه فناوری، بسیاری از آنها در امر تجاریسازی فناوری ناموفق عمل کردهاند. هدف این پژوهش طراحی مدلی برای تجاریسازی یافتههای پژوهشی موسسات تحقیقاتی کشاورزی در قالب مدل راهبردی بودهاست. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا جزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی و از حیث جمعآوری دادهها کیفی است. این پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش نظریه دادهبنیاد انجام گرفتهاست. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئت علمی موسسات تحقیقات کشاورزی وکسب و کارهای تجاری کشور در حوزة تجاریسازی بودهاند. نمونهگیری با روش گلوله برفی و تا زمان اشباع نظری دنبال شد که در مجموع 16 نفر از متخصصان را شامل گردید. در این پژوهش، از مصاحبه نیمه ساختاریافته به عنوان ابزار گردآوری دادهها و از رویکرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و نرم افزار ATLAS.ti 8 استفاده شد. با توجه به یافتههای پژوهش در بخش کیفی، 212 کد در قالب 24 مقوله شناسایی گردید که در قالب شرایط علی، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که مدیریت، قوانین و مقررات و آینده نگری و توسعه زیرساخت از مهمترین عوامل تجاریسازی طرحهای پژوهشی تحقیقاتی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفی؛ تجاری؛ اکوسیستم؛ پژوهشهای تحقیقاتی | ||
مراجع | ||
اسدی، ن.، فتاحی، م.، و تقوایی، م. (1400). ارائه مدل تجاریسازی ایدههای دانشبنیان کشاورزی در راستای ارتقای توانمندیهای فناورانه شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری. مجله راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 8 (16): 113-124.
انصاری، م. ت.، و سنجابی، م.ر. (1392). تحلیل چالشهای تجاریسازی تحقیقات از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 44 (4): 555-568.
پورعابدی، م.ر. (1395). طراحی مدل چیرهدستی در سازمانهای فناورانه بر مبنای نظریهسازی داده بنیاد (مطالعه مورد: جهاد دانشگاهی). مجله مدیریت دولتی، 8 (33): 33-54.
پورعزت، ع. ا.، قلی پور، آ.، و ندیرخانلو، س. (1389). تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسـازی دانـش در دانشـگاه تهـران. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 2 (4): 65-75.
پورنقی، ر.، و حجازی، ا.ا. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر تجاریسازی دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 34 (3): 1023-1050.ترک، ل.، و شریعت، ر. (1392). فرایند مناسب برای تجاریسازی ایدههای برخاسته از آموزشهای کارآفرینی. ماهنامه اجتمـاعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 164: 1-22.
حاجیمیررحیمی. س.د. (1401). راهکارهای استقرار و نهادینهسازی نظام تجاریسازی دستاوردهای فناورانه کشاورزی مورد مطالعه: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهادکشاورزی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 9 (17): 1-14.
حاجیمیررحیمی، س. د.، مخبردزفولی، ع.، و تیموری، م. (1398). بررسی و تعیین عوامل و راهبردهای استقرار و نهادینهسازی نظام تجاریسازی دستاوردهای فناورانه. مورد مطالعه: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 15 (1): 189-213.
حسینیانپویا، ه.، قاضینوری، س.س.، و گودرزی، م. (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژی تجاری سازی فناوری با استفاده از روش فراترکیب. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری.3 (1): 63-97.
خدرویسی، ح.، رنگریز، ح.، صلواتی، ع.، و سلطانپناه، هـ. (1398). شناسایی و بررسی مدل عملکرد سازمانی تحولآفرین، فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، 2 (3): 143- 166.
خسرویپور، ب.، و خسرویپور، ا. (1400). چالشهای تجاریسازی یافتههای تحقیقات کشاورزی. جغرافیا و روابط انسانی، 4 (2): 41-57.
خسرویپور، ب.، نصرتی، س.، و یعقوبی، ج. (1397). شناسایی موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با استفاده از نظریه بنیادی. فصلنامه پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 11 (11): 1-20.
داناییفرد، ح.، و امامی، م. (1386). استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی داده بنیاد. فصلنامه اندیشـه مـدیریت، 1(2): 69 -97.
سیدحمزهنژاد، ح.، نادری، ن.، و دلانگیزان، س. (1400). ارائه چارچوب اندازهگیری سازه بازارپذیری به عنوان عاملی مهم از زیست بوم تجاریسازی نانوفناوری. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 13 (26): 53-73.
شاهآبادی، ا.، سهرابیوفا، ح.، و سلمانی، ی. (١٣٩4). تأثیر انباشت سرمایه تحقیق و توسعه و سرمایه فیزیکی بر رشد اقتصادی: شواهدی از کشورهای ایران، ترکیه و مالزی. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، ٦ (23): 75-88.
شریفزاده، ا.، عبدالهزاده، غ.، و شریفی، م. (1393). آسیبشناسی مدیریت تحقیقات و توسعه فناوری کشاورزی در چارچوب نظام نوآوری کشاورزی، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، 28 (1): 71-82 .
شریفی، م.، رضوانفر، ا.، حسینی، س.م.، و موحدمحمدی، س.ح. (1394). الگو سازی مفهومی تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2 (1):93- 107.
شریفی، م.، رضوانفر، ا.، حسینی، س.م.، و موحدمحمدی، س.ح. (1396). طراحی الگوی فرآیندی تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 48 (2):271-285.
شریفی، م.، رضوانفر، ا.، حسینی، س. م.، و موحدمحمدی، س.ح. (1398). شناسایی و اولویتبندی سازوکارهای بدیل تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 50 (1): 189-200.
طیبی، س.ا.ح. (1395). نگرش راهبردی بر عوامل مؤثر بر تجاریسازی و ورود به بازار در ایران، مبتنی بر رویکرد فراترکیب. فصلنامه رهیافت، 26 (63): 36-20.
عباسی اسفنجانی، ح.، و فروزنده دهکــردی. ل. (1393). شناسایی و تبیین عوامل تعیین کننده در تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی. سیاست علم و فناوری، 6 (4): 33-46.
مقیمی، س.ف. (1399). واکاوی پدیده آفلوانزا و ذهنیت کـارآفرینی گریـزی در میـان فرزنـدان کارآفرینـان (بـا استفاده از نظریه داده بنیاد). فصلنامه توسعه کارآفرینی، 13 (4): 581-600.
مقیمی، س.، م. صدیقزاده.، جعفرزادهکوچکی، ا.، و نظری، ع. (1389). تأثیر عوامل محیطی بر تجاریسازی ایدهها و نتایج تحقیقات. مطالعات مدیریت راهبردی، 1 (2): 113-126.
موسایی، ا.، صدرایی، س.، و بندریان، ر. (1387). مدل فناوری تجاریسازی دانش فنی محصولات شیمیایی. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، 4 (16): 8-18.
نریمانی، ا. ر.، واعظی، ر.، الوانی، س. م.، و قربانیزاده، ج. (1396). شناسایی الزامات تسهیلگر درون سازمانی در تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی، فصلنامه مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی،7 (28): 133-158.
نوروزی، ت.، دلانگیزان، س.، و رضایی، ب. (1395). طراحی مدل تجاریسازی یافتههای پژوهشی دانشگاهی. توسعه کارآفرینی، 9 (3): 553-572.
یاوری، غ.، و عزیزی، و. (1399). تحلیل موانع و چالشهای عدم دستیابی به اهداف برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بخش کشاورزی. مجله پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 13 (2): ۱6-21.
یحیایی، م.، و حسنزاده، ع. (1397). ارائه مدل تجاریسازی فناوری در شرکتهای دانشبنیان حوزه ICT. فصلنامـه علمی پژوهشی دانش سرمایهگـذاری، 7 (26): 63-81.
Alibekova, G., Tleppayev, A., Medeni, T.D., & Ruzanov, R. (2019). Determinants of Technology Commercialization Ecosystem for Universities in Kazakhstan. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 6(4): 271-279.
Bakhtiar, A., Aslani, A., & Hosseini, S.M. (2020). Challenges of diffusion and commercialization of bioenergy in developing countries. Renewable Eenergy, 145: 1780-1798.
Belitski, M., Aginskaja, A., & Marozau, R. (2019). Commercializing university research in transition economies: Technology transfer offices or direct industrial funding? Research Policy, 48(3): 601-615.
Bowen, F.E., Rostami, M., & Steel, P.) 2010). Timing is everything: A meta-analysis of the relationships between organizational performance and innovation. Journal of Business Research, 63(11): 1179-1185.
Carletto, C., Corral, P., & Guelfi, A. (2017). Agricultural commercialization and nutrition revisited: Empirical evidence from three African countries. Food Policy, 67: 106-118.
Cheah, S., & Ho, Y.P. (2021). Commercialization performance of outbound open innovation projects in public research organizations: The roles of innovation potential and organizational capabilities. Industrial Marketing Management, 94: 229-241.
Chen, M., Shelton, A., & Ye, G.Y. (2011). Insect-resistant genetically modified rice in China: from research to commercialization. Annual Review of Entomology, 56: 81-101.
commercialization: implication for Korean Government-sponsored SMEs. Asian Journal of Technology Innovation, 21(1): 72-85.
Eckhardt, J.T., & Ciuchta, M.P. (2018). Open innovation, information, and entrepreneurship within platform ecosystems, zation within advanced manufacturing: value stream mapping as a tool for efficient learning. Procedia CIRP, 60: 374-379.
Entezari, Y. (2015). Building Knowledge- Based Entrepreneurship Ecosystems: Case of Iran. World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195: 1206 – 1215.
Farmani, F. (2013). Identification of effective factors on Knowledge commercialization: a case study of mashhad city universities. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 14(7): 1072-1079.
Fini, R., Rasmussen, E., Siegel, D., & Wiklund, J. (2018). Rethinking the commercialization of public science: From entrepreneurial outcomes to societal impacts. Academy of Management Perspectives, 32(1): 4-20.
Gbadegeshin, S.A. (2019). The Commercialization Process of High Technologies. Ph.D. Thesis, the University of Turku, Turku, Finland, 128pp.
George, G., Howard-Grenville, J., Joshi, A., & Tihanyi, L. (2016). Understanding and tackling societal grand challenges through management research. Academy of Management Journal, 59(6):1880-1895.
Good, M., Knockaert, M., Soppe, B., & Wright, M. (2019). The technology transfer ecosystem in academia. An organizational design perspective. Technovation, 82: 35-50.
Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of Qualitative Research, 2(163-194): 105-113.
Hajimirrahimi, S.D., & Valadan, M. (2020). Factors Influencing the Establishment and Development of a Commercialization System of Research Findings and Determining the Knowledge of Those Involved in the Agricultural Sector of Iran. International Journal of Agricultural Management and Development, 10(2): 113-133.
Heinecke, S. 2018. On the route towards renewal? The Polish Academy of Sciences in post-socialist context. Science and Public Policy, 45(2): 246-256.
Hosseini, J., & Esmaeeli, S. (2010). To determine the challenges in commercialization of nanotechnology in agricultural sector of Iran. Journal of Biological Sciences, 5(6): 448- 451.
Isenberg, D.J. 2010. How to start an entrepreneurial revolution, Harvard BusinessReview, 88(6):40-50.
Ismail, N., Mohd Nor, M.J., & Sidek, S. (2015). A Framework for a Successful Research Products Commercialisation: A Case of Malaysian Academic Researchers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195: 283-292.
Jha, S. K. 2018. Entrepreneurial ecosystem in India: Taking stock and looking ahead. IIMB Management Review, 30(2): 179-188.
Kenzhaliyev, O.B., Ilmaliyev, Z.h.B., Triyono, B.M., Minghat, A.D., Arpentieva, M.R., & Kassymova, G.K. (2020). Commercialization of Research and Development Results as the Economy Growth Factor of the Republic of Kazakhstan. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(7):18-28.Lin, J. H., & Wang, M. Y. (2015). Complementary assets, appropriability, and patent commercialization: Market sensing capability as a moderator. Asia Pacific Management Review, 20(3): 141-147.
Linderhof, V., Janssen, V., & Achterbosch, T. (2019). Does Agricultural Commercialization Affect Food Security: The Case of Crop-Producing Households in the Regions of Post-Reform Vietnam. Sustainability, 11(1263): 15-33.
Lipinski, J., Minutolo, M.C., & Crothers, L.M. (2008). The Complex Relationship Driving Technology Transfer: The Potential Opportunities Missed by Universities. Journal of Behavioral and Applied Management, 9(2):112-133.
Natsheh, A., Gbadegeshin, S.A., Rimpilainen, A., Immaovic-Tokalic, I., & Zambrano, A. (2015). Identifying the challenges in commericializing high technology: A case study of quantum key distribution technology. Technology Innovation Management Review, 5(1): 26-36.
Nelson, A.J. 2016. How to share “a really good secret”: Managing sharing/secrecy tensions around scientific knowledge disclosure. Organization Science, 27(2): 265-285.
Perkmann, M., Tartari, V., McKelvey, M., Autio, E., Broström, A., D’Este, P., & Krabel, S. (2013). Academic engagement and commercialisation: A review of the literature on university–industry relations. Research policy, 42(2): 423-442
Portuguez Castro, M., Ross Scheede, C., & Gómez Zermeño, M.G. (2019). The Impact of Higher Education on Entrepreneurship and the Innovation Ecosystem: A Case Study in Mexico. Sustainability, 11(20): 5597-5614.
Samuelt, M. 2014. Status and Prospects of IP Regime in India: Implications for Agricultural Education. Journal of Intellectual Property Rights, 19: 189-201.
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory. Third Edition, Los Angeles: stage publication.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques. Sage Publications.
technology in the Netherlands: A best worst method approach. Journal of Cleaner Production, 166: 32-39.
Toole, A.A., & Czarnitzki, D. (2007). Biomedical academic entrepreneurship through the SBIR. Journal of Economic Behavior and Organization, 63:16-38.
Upadhyayula, V.K., Gadhamshetty, V., Shanmugam, K., Souihi, N. & Tysklind, M. (2018). Advancing game changing academic research concepts to commercialization: A Life Cycle Assessment (LCA) based sustainability framework for making informed decisions in Technology Valley of Death (TVD). Resources, Conservation and Recycling, 133: 404-416.
Van de Kaa, G., Kamp, L., & Rezaei, J. (2017). Selection of biomass thermochemical conversion technology in the Netherlands: A best worst method approach. Journal of Cleaner Production, 166: 32-39.
Wang, Y-ch., Phillips, F., & Yang, Ch. (2021). Bridging innovation and commercialization to create value: An open innovation study. Journal of Business Research, 123: 255–266.
Zhao, F. 2004. Commercialization of research: a case study of Australian universities, Higher Education Research and Development, 23(2): 223-23. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 219 |