
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,626,853 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,222,121 |
فرآیند نگاشت رهیافت یادگیری کارآفرینانه تجربی توسعه کسبوکارهای دانشجویی؛ توانمندسازی اقتصادی – اجتماعی دانشجویان در مسیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2023.21664.1748 | ||
نویسندگان | ||
محمدشریف شریفزاده* 1؛ غلامحسین عبداله زاده1؛ فاطمه رجبیان غریب2 | ||
1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
عدم اهتمام به شرایط اقتصادی دانشجویان، موجب شده است آنها در دوره تحصیل از کسب درآمد بهمنظور تأمین هزینههای فعالیتهای آموزشی، فناوری و کسبوکار محروم شده و تبدیل به یک قشر اجتماعی مصرفکننده و وابسته شوند که نتیجه آن عدم مشارکت جدی در امور اقتصادی و اجتماعی جامعه، انفعال و جاماندگی اجتماعی از زیست اجتماعی واقعی بوده است؛ بنابراین، تدبیر سازوکاری برای تقویت اقتصاد دانشجویی بهعنوان بخشی از اقتصاد ملی که ظرفیت دانشبنیانی و نوآوری را دارد و میتواند موجب یادگیری تجربی حین تحصیل باشد، ضروری میشود. در این تحقیق، در گام نخست به شیوه مرور اسنادی، به نگاشت فرآیند سازوکار کسبوکارهای دانشجویی پرداخته شد. در گام دوم، با هدف شناسایی حمایتهای مورد نیاز از دانشجویان کارآفرین، به روش گروه کانونی سریالی از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادههای کیفی میدانی بهره گرفته شد. در این مرحله، اندازه نمونه و فرآیند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری یا آستانه سودمندی اطلاعات در دسترس ادامه یافت و در مجموع، با 22 نفر مصاحبه انجام گرفت. تحلیل دادهها به شیوه تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. یافتهها منجر به شناسایی ۳۰ گزاره مفهومی نمایای ملزومات توسعه کسبوکارهای دانشجویی به عنوان سازوکار توانمندسازی اجتماعی- اقتصادی دانشجویان ارائه شد. در پایان، بر اساس یافتههای تحقیق، تقویت نظام حمایتی از دانشجویان کارآفرین به منظور ارتقای موفقیت آنها پیشنهاد میشود. این امر میتواند با اجرای اقدامات مختلف مانند بهبود دسترسی به سرمایه اولیه، خدمات مشاوره کسبوکار، امکانات آزمایشگاهی و برنامههای راهبری یا منتورینگ محقق شود. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری تجربی؛ کسبوکارآفرینی دانشجویی؛ توانمندسازی اقتصادی دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 143 |