
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,624,339 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,213,934 |
مدلی برای توسعهی همآفرینی ارزش در تعاونیهای تولید محصولات خارج از فصل استان کرمانشاه | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، خرداد 1403، صفحه 36-53 اصل مقاله (807.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2024.21941.1780 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین علی بیگی* 1؛ فیض اله منوری فرد2 | ||
1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران | ||
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
ارتقای همآفرینی ارزش در تعاونیهای تولیدی کشاورزی افزایش عملکرد و توفیق این تعاونی ها را به دنبال دارد. هدف کلی این پژوهش توصیفی-همبستگی ارایه مدلی برای توسعهی همآفرینی ارزش در تعاونیهای تولید محصولات خارج از فصل در استان کرمانشاه بود. جامعهی آماری پژوهش، اعضای تعاونیهای تولید محصولات خارج از فصل فعالِ استان کرمانشاه بودند (137N=) که به شیوه سرشماری 129 انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط پانل متخصصان رشتههای توسعه روستایی، ترویج کشاورزی و برنامهریزی روستایی تعیین شد. پایایی ابزار پژوهش نیز از طریق محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. بر مبنای نتایج پنج عامل: فشار محیطی، حمایت مدیران (فرهنگ سازمانی)، درک از خود کارآمدی، سرمایهی اجتماعی و درک از مزیت نسبی بر رفتار همآفرینی ارزش مؤثر بود. یافتههای مدل-سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart-PLS نشان داد که «درک از خودکارآمدی» (00/0=sig , 657/0=β) دارای بیشترین اثر مستقیم بر رفتار همآفرینی ارزش در تعاونیهای تولید کشاورزی خارج از فصل بود. یکی دیگر از متغیرهای اثرگذار بر تقویت همآفرینی ارزش در تعاونیهای مورد بررسی حمایت مدیران تعاونی از اعضاء و سایر بهرهبرداران برای ورود به این فرایند بود (02/0= , sig237/0=β) که بهطور معناداری تحت تأثیر فشارهای محیطی قرار داشت (00/0=sig , 825/0=β). در نهایت، متغیرهای پژوهش 5/64 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کردند. استفاده از مدل ساختاری ارائه شده در این پژوهش میتواند به توسعه و تقویت رفتار همآفرینی ارزش در تعاونیهای مورد مطالعه کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تعاونیهای کشاورزی؛ رفتار مشارکتی؛ رفتار شهروندی؛ درک از خودکارآمدی؛ هم آفرینی ارزش | ||
مراجع | ||
حسینینیا، غ. ح.، یعقوبی، ا.، و روستا، پ. 1395. بررسی نقش خلق مشترک ارزش در توسعه محصولات جدید در شرکتهای لبنی استان فارس. بررسیهای بازرگانی، 14 (79): 80-66.
رحمانسرشت، ح.، و شیخی، ن. 1399. ارزشآفرینی در صنعت بانکداری ایران: تحلیل عناصر و روابط ارزشآفرینی. تحقیقات مدیریت دولتی، 12(46): 122-95.
رحمانسرشت، ح.، خاشعی ورنامخواستی.، ابراهیمی، م.، و رحیمیان، م. 1397. مدل هم آفرینی ارزش راهبردی در صنعت بانکداری ایران خلق ارزش در پارادایمی نوین. پژوهشهای مدیریت عمومی، 11 (40): 52-27.
شادپورخوشکاروندانی، ا. 1397. ارائه مدلی رفتاری برای هم آفرینی. گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، پـردیس فارابی دانشگاه تهران.
عامریان، م. 1402. بررسی مشکلات تولید و توسعه محصولات گلخانهای (مورد مطالعه: گلخانههای شهرستان کرمانشاه). مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 10 (2): 32-15.
کلانتری، خ.، اسدی، ع.، عادلی، م.، و محمدی، م. 1401. بررسی عوامل پیشبرنده و بازدارنده موفقیت تعاونیهای کشاورزی استان البرز (مطالعه موردی شهرستان ساوجبلاغ). تعاون و کشاورزی، 11 (41): 216-192.
محسنی، ج. 1397. ارائه مدلی برای تبیین نقش تجربه در همآفرینی ارزش. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه مدیریت دانشکده مدیریت وحسابداری دانشکده فارابی. دانشگاه تهران.
نوری، ف.، صمدزاد، س.، و قهرمانینهر، ج. 1398. الگوهای ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه پایدار تعاونیهای تولید کشاورزی (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی). مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی، 33 (3): 297-281.
نعیمیان، ن.، روشنایی، ع.، اسدی داودآبادی، م.ح.، و احمدی، ا.ع. 1402. شناخت و تحلیل سازههای مؤثر بر موفقیت تعاونیهای تولید روستایی استان گلستان. نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی،10 (1): 210-185.
Agrawal, A., & Rahman, Z. 2015. Roles and Resource Contributions of Customers in Value Co-creation. International Strategic Management Review, 3(1):144-160.
Alves, H., Ferreira, J.J., & Fernandes, C. I. 2016. Customer's operant resources effects on co-creation activities. Journal of Innovation & Knowledge, 1(2):69-80.
Buainain, A.M., Alves, E.D.A., da Silveira, J.M., & Navarro, Z. 2014. Omundo rural no Brasil do século 21: A formação de um novo padrão agrário e agrícola. Brasília, DF: Embrapa.
Bandura, A. 1997. Theoretical perspectives. Self-Efficacy the Exercise of Control, 31-35.
Bonamigo, A., Dettmann, B., Frech, C. G., & Werner, S. M., (2020). Facilitators and inhibitors of value co-creation in the industrial services environment. Journal of Service Theory and Practice, 30 (6):609-642.
Bove, L. L., Pervan, S. J., Beatty, S. E., & Shiu, E. 2009. Service worker role in encouraging customer organizational citizenship behaviors. Journal of Business Research, 62(7):698-705.
Chen, S., & Lin, N. 2021. Culture, productivity and competitiveness: disentangling the concepts. Cross Cultural & Strategic Management, 28(1): 52-75.
Dawe, S., & Sankar, C. S. 2016. Developing a smart city by operationalizing the co-creation of value model. Journal of Information Technology Case and Application Research, 18(1): 37-49.
Davis, L., Wang, S., & Lindridge, A. 2008. Culture influences on emotional responses to on-line store atmospheric cues. Journal of Business Research, 61(8):806-812.
Da Silva, A.S., Farina, M.C., Gouvea, M. A., & Donaire, D. 2015. A model of antecedents for the co-creation of value in health care: An application of structural equation modeling. Brazilian Business Review, 12(6):121-149.
Ferraz, L.Z.T., Rezende, A. J., Lima, J.P.R. D., & Todeva, E. 2018. Perception of value co-creation actions in agricultural cooperatives. BAR - Brazilian Administration Review, 15. (CCCV) scale.Journal of Business Research, 82:79-89.
Frasquet-Deltoro, M., Alarcón-del-Amo, M. D. C., & Lorenzo-Romero, C. 2019. Antecedents and consequences of virtual customer co-creation behaviours. Internet Research, 29(1): 218-244.
Gupta, S., & Polonsky, M. 2014. Inter-firm learning and knowledge-sharing in multinational networks: An outsourced organization's perspective. Journal of Business Research, 67 (4): 615-622.
Hidayati, R., & Novani, S. 2015. A conceptual complaint model for value co-creation process. Procedia Manufacturing, 4:412-418.
Hollebeek, L. D., Srivastava, R. K., & Chen, T.S-D. 2019. logic–informed customer engagement: integrative framework, revised fundamental propositions, and application to CRM. Journal of the Academy of Marketing Science, 47:161-185.
Hong, H. N. 2017. Factors Affecting Sustainable Development of Agricultural Cooperatives in the Mekong River Delta, Vietnam, American Journal of Applied Sciences, 14(10):1005-1010.
Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. 2011. PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing theory and Practice, 19(2):139-152.
Hamari, J., Sjoklint, M., & Ukkonen, A. 2016. The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption. Journal of the association for information science and technology, 67(9):2047-2059.
Homburg, C., & Jensen, O. 2007. The thought worlds of marketing and sales: which differences make a difference? Journal of marketing, 71(3):124-142.
Kiungai, J. N. 2022. The impacts of agricultural cooperatives in Tanzanian farmers` livelihoods: The Case of Tobacco Agricultural Cooperative in the Tabora Region. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics. Available at: https://stud.epsilon.slu.se/18830/1/kiungai-j-2023-05-09.pdf.
Liu, C.H. 2013. The processes of social capital and employee creativity: Empirical evidence from intraorganizational networks. The International Journal of Human Resource Management, 24(20):3886-3902.
Kiungai, J.N. 2023. The impacts of agricultural cooperatives in Tanzanian farmerslivelihoods.
Maciuliene, M., Skarzauskiene, A., & Botteldooren, D. 2018. Developing a digital co-creation assessment methodology. Contemporary Economics, 12(4):399-408.
Markovic, S., & Bagherzadeh, M. 2018. How does breadth of external stakeholder co-creation influence innovation performance? Analyzing the mediating roles of knowledge sharing and product innovation. Journal of Business Research, 88:173-186.
Merz, M. A., Zarantonello, L., & Grappi, S. 2018. How valuable are your customers in the brand value co-creation process? The development of a Customer Co-Creation Value.
Monavvarifard, F., Baradaran, M., & Khosravipour, B. 2019. Increasing the sustainability level in agriculture and Natural Resources Universities of Iran through students’ engagement in the value Co-creation process. Journal of Cleaner Production, 234(1):353-365.
Mueller, S., & Goic, S. 2003. East-West differences in entrepreneurial self-efficacy: Implications for entrepreneurship education in transition economies. International Journal of Entrepreneurship Education, 1(4):613-632.
Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. 2004. Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of interactive marketing, 18(3):5-14.
Rihova, I., Buhalis, D., Moital, M., & Gouthro, M.B. 2015. Conceptualising customer to customer value cocreation in tourism. International Journal of Tourism Research, 17(4): 356-363.
Saarijarvi, H., Kannan, P., & Kuusela, H. 2013. Value co‐creation: theoretical approaches and practical implications. European business review, 25(1):6-19.
Skalen, P., Pace, S., & Cova, B. 2015. Firm-brand community value co-creation as alignment of practices. European Journal of Marketing, 49(3/4):596-620.
Storbacka, K., Brodie, R. J., Bohmann, T., Maglio, P. P., & Nenonen, S. 2016. Actor engagement as a microfoundation for value co-creation. Journal of Business Research, 69 (8):3008-3017.
Tsai, W., & Ghoshal, S. 1998. Social capital and value creation: The role of intrafirm networks. Academy of management Journal, 41(4):464-476.
Wong, J. W. C., & Lai I. K. W. 2019. The effects of value co-creation activities on the perceived performance of exhibitions: A service science perspective. Journal of Hospitality and Tourism Management, 39:97-109.
Waseem, D., Biggemann, S., & Garry, T. 2018. Value co-creation: The role of actor competence. Industrial marketing management, 70:5-12.
Yi, Y., & Gong, T. 2013. Customer value co-creation behavior: Scale development and validation. Journal of Business Research, 66(9):1279-1284.
Yilmaz, M., Gurcay, D., & Ekici, G. 2007. Adaptation of the academic self-efficacy scale to Turkish. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33:253-259. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |