
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 626 |
تعداد مقالات | 6,517 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,746,480 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,317,298 |
بررسی پیامدهای توقف طرحهای جنگلداری در دوره تنفس بر وضعیت شبکه جادههای جنگلی شمال (مطالعه موردی: استان گلستان) | ||
پژوهشهای علوم و فناوری چوب و جنگل | ||
دوره 31، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 23-41 اصل مقاله (756.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jwfst.2024.21640.2029 | ||
نویسندگان | ||
آیدین پارساخو* 1؛ علی اکبر رستاقی2؛ داود مقدسی2؛ میلاد قزل سفلو2؛ ایوب رضایی مطلق3 | ||
1دانشیار، گروه جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران. | ||
2گروه جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت جنگل، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان. | ||
چکیده | ||
سابقه و هدف: یکی از مهمترین پیامدهای توقف طرحهای جنگلداری در دوره تنفس، رهاسازی جادههای جنگلی و عدم رسیدگی و نگهداشت آنها و در نتیجه زوال این سرمایه ملی میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر عدم مدیریت جنگلهای استان گلستان بر کاهش طول ترابری، افت CBR رویه جادههای جنگلی، کاهش شاخص UPCI و کاهش سیطره حفاظتی شبکه جادههای جنگلی بود. مواد و روشها: در این پژوهش طول شبکه جادههای جنگلی که بهلحاظ ترابری فعال و قابل تردد بودند و همچنین درصد سیطره حفاظتی این جادهها با بُرد 200 متر از طرفین در 12 طرح جنگلداری استان گلستان شامل رضاییان یک، سرخداری، سرخداری، شموشک، شصت-کلاته، عرب داغ، لوه یک، لوه دو، لوه سه، لوه چهار، لیوان یک و لیوان دو، 5 سال بعد از توقف طرحهای جنگلداری در سامانه اطلاعات جغرافیایی مورد اندازهگیری قرار گرفت. درصد سیطره حفاظتی از تقسیم سطح پوشش یافته توسط شبکه جاده به مساحت کل جنگل به-دست آمد. علاوهبر این سه طرح شصتکلاته، رضاییان و عربداغ به عنوان نمایندههای حوزههای اقلیمی مدیترانهای، نیمه مرطوب و نیمه خشک انتخاب و وضعیت رویه انواع جادههای درجه یک، دو و سه موجود در آنها از طریق آنالیز UPCI و CBR بررسی و با شرایط مطلوب مقایسه شد. یافتهها: نتایج نشان داد که طول ترابری و سیطره حفاظتی شبکه جادههای جنگلی در مناطق مورد مطالعه در طول 5 سال توقف طرحهای جنگلداری بهترتیب 4/10 و 2/5 درصد کاهش یافت. نتایج آنالیز UPCI رویه جادههای شصتکلاته که در اقلیم مدیترانهای قرار دارد، نشان میدهد که رویه جادههای درجه دو و سه این جنگل به وضعیت ضعیف تنزل کرده است. جادههای درجه یک عربداغ که در اقلیم نیمهخشک قرار دارد، از شرایط خوبی برخوردار است، در حالی که رویه جادههای درجه دو و سه به وضعیت معمولی تنزل نمود. در جنگلهای رضاییان که در اقلیم نیمهمرطوب قرار دارد، جادههای درجه یک شرایط معمولی دارد، در حالی که رویه جادههای درجه دو و سه به ترتیب به وضعیت ضعیف و خیلیضعیف تنزل کرده است. مقادیر CBR جادهها پس از گذشت 5 سال از طرح تنفس کمتر از CBR نرمال بود که این موضوع حاکی از افت محسوس ظرفیت باربری شبکه میباشد. نتیجهگیری: بهطور کل روند نزولی UPCI، CBR و درصد سیطره حفاظتی جادهها حاکی از آن است که جهت تداوم سرویسدهی جاده-ها حفاظت فوری شبکه جادهها ضرورت دارد زیرا ادامه این روند نزولی سبب میشود تا در آینده نزدیک در نتیجه تشدید خرابیهای جاده، طول ترابری و سیطره حفاظتی شبکه جادههای جنگلی بیش از پیش کاهش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
طول ترابری؛ سیطره حفاظتی؛ شاخص وضعیت رویه جادههای غیرآسفالته؛ ظرفیت بارگذاری | ||
مراجع | ||
1.Parsakhoo, A. (2013). Designing a forest road, Nowrozi Publications, first edition, 160p.
2.Parsakhoo, A. (2014). Construction and maintenance of forest roads. First Edition. Publications of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources. Gorgan, Iran, 243p.
3.Espahbedi, K. (2018). Forest rest law and lack of raw materials for wood and paper industries. Promotional J. of Hyrkanian Forest Protection and Exploitation. 1 (2), 1-2.
4.Espahbedi, K. (2019). Unsaid alternative plan of forestry plans in the law of rest of the forest. Promotional J. of Hyrcanian Forest Protection and Exploitation.2 (1), 1-2.
5.Heydari, M., Web, T., & Karam Doust, M. (2019). Forest rest requirements in Hyrcanian forests. Promotional J. of Hyrkanian Forest Protection and Exploitation. 2 (2), 1-8.
6.Heydari, M. J., Najafi, A., & Alavi, S. J. (2016). Identifying the warning levels of paving forest roads and managing them using a genetic algorithm. Iranian Forest and Fire Research Quarterly. 24 (4), 577-587.
7.Chamorro, A., & Tighe, S. (2019). Development and application of a sustainable management system for unpaved rural road networks. Transportation Research Record. 2673 (12), 1-12.
8.Eaton, R. A., Gerard, S., & Cate, D. W. (1987). Rating unsurfaced roads. Special Report 87-154.U.S. Army Corps of Engineers, Cold Regions Research and Engineering Laboratory, Hanover, N.H., USA.
9.Eaton, R., & Beaucham, R. (1992). Unsurfaced road maintenance management. Special Report 92-26. U.S. Army Corps of Engineers, Cold Regions Research and Engineering Laboratory, Hanover, N.H, USA.
10.Chamorro Giné, M. A. (2012). Development of a sustainable management system for rural road networks in developing countries. Ph.D thesis, University of Waterloo, Ontario, Canada, 216p.
11.Mohd Hasmadi, I., & Kamaruzaman, J. (2008). Forest road assessment in Ulu Muda forest reserve, Kedah, Malaysia, Modern applied science. 2 (4), 100-108.
12.Ghajar, I., Pouremam, A., Naghdi, R., & Nikooy, M. (2019). Shade trees affect some forest road pavement destruction indexes. Iranian J. of Forest and Poplar Research. 27 (1), 77-89.
13.Abdulahi, M. S. A., Hosseini, & Najafi, A. (2022). Forecasting the deterioration of forest road pavement during the period of stopping wood exploitation in the mountain forests of the north of the country. J. of Natural Environment. 75 (3), 514-502. 14.Abdulhi-Hosseini, S. A. (2022). The effect of breathing policy on the road and technical infrastructure of forestry projects (case study, forestry project of Dr. Bahramnia), PhD thesis, Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Sari, Iran. 95p.
15.Schnebele, E., Tanyu, B. F., Cervone, G., & Waters, N. (2015). Review of remote sensing methodologies for pavement management and assessment. European Transport Research Review. 7 (7), 1-19.
16.Gooderzi, R., & Najafi, W. (2014). The importance of forest road maintenance planning in preserving the environment. The second national conference of new horizons in empowerment and sustainable development of architecture, civil engineering, tourism, energy, and urban and rural environment. Pp: 1-11. Hamedan, Iran.
17.Mohammadpour, F., Hojjati S. M., & Asadian, M. (2014). The effect of the cessation of exploitation on the structural characteristics of the forest (case study: Nineteen series of Wood and Paper Forestry Plan, Mazandaran, Sari City). The second national conference on agricultural engineering and management, environment-environment and sustainable natural resources, Pp: 1-12, Tehran, Iran.
18.Meneses, S., & Ferreira, A. (2013). Pavement maintenance programming considers two objectives: maintenance costs and user costs. International J. of Pavement Engineering. 14 (2), 206-221.
19.Demir, M. (2007). Impacts, management and functional planning criterion of forest road network system in Turkey. Transportation Research Part A Policy and Practice. 41 (1), 56-68.
20.Abdi, A., & Majnounian, B. (2017). Maintenance and repair of forest roads. Tehran Univ. Publications. 342p.
21.Mubasheri, M. (2016). Soil mechanics in road construction. Soil Technical and Mechanical Laboratory Joint Stock Company. 150p.
22.Javed, M. (2014). Soil mechanics tests. Academic Jihad University of Tehran. 195 p.
23.Hosni, A., & Abbasi, A. (2013). Investigating the effect of geometric design on the damage of flexible pavements, 9th International Congress of Civil Engineering, 9p.
24.Brown, K. R., McGuire, K. J., Aust, W. M., Hession, W. C., & Dolloff, C. A. (2015). The effect of increasing gravel cover on forest roads for reduced sediment delivery to stream crossings. Hydrological processes. 29 (6), 1129-1140.
25.Cole, D. N., & Landres, P. B. (1996). Threats to wilderness ecosystems: impacts and research needs. Ecological applications. 6 (1), 168-184.
26.Efta, J. A., & Chung, W. (2014). Planning the best management practices to reduce sediment delivery from forest roads using WEPP: Road erosion modeling and simulated annealing optimization. Croatian J. of Forest Engineering. 35 (2), 167-178.
27.Fuentes, A. (2015). An analysis of sensitivity in economic forecasting for pavement management systems. M.Sc. thesis, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Utah State University, Logan, Utah, 144p. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 180 |