
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,655,411 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,259,377 |
تبیین نقش تفکر کارآفرینانه در پیشرفت شغلی کارکنان: مورد مطالعه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمان | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 33، شهریور 1403، صفحه 61-76 اصل مقاله (694.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2024.22061.1786 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حاج محمد حسنی1؛ کورش رضائی مقدم* 2 | ||
1بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استاد ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی-دانشکده کشاورزی- دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
حضور کارآفرینان به عنوان یک استراتژی نوین در سازمانها برای رشد و بقای سازمان دارای اهمیت و جایگاه ویژه-ای در بسیاری از زمینهها به خصوص کشاورزی دارند. دولتها تلاش میکنند با حداکثر امکانات تعداد افراد دارای ویژگیهای کارآفرینی را افزایش و آموزشهای کارآفرینی را به جامعه ارائه دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین تفکر کارآفرینانه کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمان بر دلبستگی و پیشرفت شغلی انجام شد. با توجه به تعداد 141 نفر کارمند این اداره، 101 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) و روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه وارد مطالعه شدند. به منظور بررسی مدل پژوهش، مجموعه متغیرهای نوآوری، ریسکپذیری، خلاقیت، انگیزه کارآفرینی، روحیه کارآفرینی و استقلال طلبی (از ویژگیهای تفکر کارآفرینی) به عنوان متغیر مستقل و میانجیگری دلبستگی شغلی بر پیشرفت شغلی مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل با نرم افزار SPSS و ترسیم مدل معادلات ساختاری با نرمافزار Amos انجام گرفت. نتایج نشان داد خلاقیت و روحیه کارآفرینی بیشترین میزان تاثیر بر پیشرفت شغلی کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی را دارد، از طرف دیگر با تاثیر خلاقیت و روحیه کارآفرینی بر دلبستگی شغلی، سطح پیشرفت شغلی آنها بیشتر نیز شد. پیشنهاد میشود به منظور ایجاد تفکر کارآفرینی در بین کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمان، علاوه بر آموزش ضمن خدمت، تدابیری برای تنظیم و مشارکت کارکنان در برنامههای مختلف بر اساس ویژگیهای کارآفرینی انجام شود. تا علاوه بر تمرین و تکرار این ویژگیها، منجر به افزایش و آموزش به سایرین نیز فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر کارآفرینانه؛ پیشرفت شغلی؛ دلبستگی شغلی؛ روحیه کارآفرینی | ||
مراجع | ||
احمدی، ح. (1393). روانشناسی اجتماعی، انتشارات: دانشگاه شیراز، شیراز.
بادزبان، ف.، رضائی مقدم، ک.، و فاطمی، م. (1399الف). آموزش کارآفرینی و تاثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای زنان روستایی. فصلنامه علمی – پژوهشی کارافن، 17(3)، 94-79.
بادزبان، ف.، رضائی مقدم، ک.، و فاطمی، م. (1399ب). تحلیل میزان تاب آوری زنان کارآفرین روستایی با بهرهگیری از مقیاس کانر – دیویس. فصلنامه سیاست نامه علم و فناوری، 10(1)، 49-39.
رستمی، س.، انوشه، م.، درویشی سه تلانی، ف.، و کشاورز ترک، ع.ا. (1402). تدوین مدل پارادایمی توسعه کارآفرینی در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر: کاربست رویکرد آینده – پژوهی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 10(3)، 151-143.
داعیزاده اردکانی، ب. (1396). بررسی ارتباط بین انگیزه پیشرفت، خلاقیت و خودکارآمدی با کارآفرینی در دانشجویان پسر. مجموعه مقالات سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و کارآفرینی با تاکید بر شرایط اقتصاد مقاومتی، 24 بهمن ماه، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
رضایی، ف.، آزما، ف.، سمیعی، ر.ا.، شجاعی، س. (1402). تحلیلی بر کارآفرینی دانشگاهی قابلیتمحور در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان مبتنی بر تئوری دادهبنیاد. نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 3 (10)، 142-117.
زندآذر، س.، رضائیمقدم، ک.، و فاطمی، م. (1399). تحلیل اکتشافی مزایای استقرار شرکتهای دانشبنیان در مراکز رشد پارک علم و فناوری استان فارس. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 10(3)، 60-36.
طالبی، ک.، سجادی، س.، و رسولیان، پ. (1395). شناسایی مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 9(4)، 652-633.
عدالتیان، ج.، عبدی بوسجین، س.، عبدی جمایران، ع.، و صابونی زیاراتی، س. (1396). بررسی نقش و جایگاه آموزش کارآفرینی در سازمانها. دوماه نامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 2(8)، 79-67.
فدائی کیوانی، ر؛ و اشکور، ز. (1396). جایگاه آموزش در توسعه منابع انسانی سازمانهای عصر حاضر. دوماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 2(5)، 10-1.
فرهی، ع.، سلطانی، م.ر.، و نصرالهی، م. (1397). ارائه الگوی مسیر پیشرفت شغلی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 10(4)، 78-51.
قیصری، و.، طالبی، ک.، و ایمانیپور، ن. (1394). نقش تفکر کارآفرینانه بر راهبردهای رشد در کسب و کارهای کوچک و متوسط. توسعه کارآفرینی، 8(2)، 214-195.
کرمی، ا.، فاطمی، م.، رضائی مقدم، ک.، و بادزبان، ف. (1399). مقایسه فعالیتهای بازاریابی زنان روستایی عضو صندوق کارآفرینی امید و شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه فعالتهای کشاورزی استان فارس. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 7(14)، 66-57.
کرمی، ش.، و آگهی، ح. (1394). تحلیلی بر رویکردها و مدلهای توسعه کارآفرینی، در توسعه کارآفرینی کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2 (2)، 103-81.
گلکارفرد، م.، رضائیمقدم، ک.، و فاطمی، م. (1400). عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی زنان عضو صندوقهای حمایت از توسعهی فعالیتهای کشاورزی استان فارس. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 52-2(2)، 289-271.
معصومی، ا.، حیاتی، د.، و احمدی، ح. (1399). آسیبشناسی توسعه روستایی از دیدگاه روانشناسی اجتماعی. فصلنامه راهبرد توسعه، 16(3)، 50-34.
معصومی، ا.، و رضائی مقدم، ک. (1400). عوامل موثر بر بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی ایران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 8(16)، 23-13.
منفرد، ن.، رضائیمقدم، ک.، و آبخیز، ز. (1394). نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه شیراز نسبت به ایجاد دانشکده کارآفرین. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2(2)، 47-66.
نیک فرجام، س.، نادری، ن.، و خسروی، ا. (1402). پیشبینی خودکاآمدی کارآفرینی از طریق تحمل ابهام با واسطهگری چابکی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان فارس). مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 10(4)، 106-126.
والییر (2019). تفکر کارآفرینانه (متفاوت فکر کنید). ترجمه: محمدرضا زالی و سینا تفضلی هرندی، (1402). انتشارات: دانشگاه تهران، تهران.
Adegbuyi, A., Oladele, P., Iyiola, O., Adegbuyi, O., Ogunnaike, O., Ibidunni, A., & Fadeyi, O. (2018). Assessing the influence of entrepreneurial orientation on small and medium enterprises ‘performance. International Journal of Entrepreneurship, 22(4), 178-184.
Barron, P., & Ali-Knight, J. (2017). Aspirations and progression of event management graduates: A study of career development. Journal of Hospitality and Tourism Management, 30, 29-38.
Bonn, I. (2005). Improving strategic thinking: a multilevel approach. Leadership & Organization Development Journal, 26(5), 336-354.
Fleischmann, F. (2018). What Is Entrepreneurial Thinking: Ten Theses and Provocations. Port of the Springer Fachmedien Wiesbaden book series (SRW), 53-39.
Hosseini, M., & Eskandari, F. (2013). Investigating entrepreneurial orientation and firm performance in the Iranian agricultural context. Journal of Agricultural Science and Technology, 15(2), 203-213.
Khosravi, B., & Omari, h. (2016). The Explanation of influence of value-added strategic thinking on entrepreneurial value creation of employee school of medical sciences in east Azarbaijan providence. Global Conference New horizons in Humanities, Future Studies and Empowerment, Iran/Shiraz, Shiraz University, 28-30 January.
Krejcie, R.V. and Morgan, D.W. (1970) Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
Masoomi, E., & Rezaei-Moghaddam, K. (2021). Entrepreneurial opportunity recognition: an empirical study in Iranian agriculture sector. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 25(4-5), 303-325.
Pertusa-Ortega, E. M., Zaragoza-Sáez, P., & Claver-Cortés, E. (2010). Can formalization, complexity, and centralization influence knowledge performance?. Journal of Business Research, 63(3), 310-320.
Weru, J. W., Iravo, M. A., & Sakwa, M. (2013). The Relationship between training and development on performance of state owned corporations. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(9), 57. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |