
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 623 |
تعداد مقالات | 6,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,636,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,230,247 |
ارائه بیمه ی قیمتی به عنوان ابزاری برای توسعه کسب و کارهای کشاورزی؛رهیافت تحلیل متقارن | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 44، آذر 1403، صفحه 25-42 اصل مقاله (985.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2024.22289.1816 | ||
نویسندگان | ||
سمیه پسندیده؛ فواد عشقی* ؛ سید مجتبی مجاوریان؛ مهسا تسلیمی | ||
گروه اقتصادکشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران. | ||
چکیده | ||
صنعت بیمه بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای تأمینکننده منابع مالی بلندمدت و همچنین بهدلیل نقش توزیعکنندگی ریسک آن نقش قابل توجهی را میتواند در توسعه فضای کسبوکار ایفا نماید. در ایران بهدلیل عدم امکان استفاده از بیمههای رایج موجود در بخشکشاورزی در پوشش ریسک قیمت، مسئله طراحی قراردادهای بیمهی قیمتی محصولات کشاورزی اهمیت مییابد. بیمه قیمتی، یک محصول جدید برای شرکتهای بیمه است که میتواند به پوشش ریسک قیمت، توسعه کسبوکارهای کشاورزی، افزایش سرمایهگذاری در کشاورزی و رونق صنعت بیمه کمک شایانی نماید. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ویژگیهای مهم بیمه قیمتی از نظر بیمهگران بوده است. به این منظور، 45 پرسشنامه توسط کارشناسان شرکتهای بیمه فعال مستقر در استان مازندران در سال 1402 تکمیل و با استفاده از روش تحلیل متقارن بررسی شد. نتایج بهدستآمده از بررسی اهمیت نسبی ویژگیها نشان داد که متغیر وجود فرانشیز (سهم بیمهگذار)، دارای بالاترین اهمیتنسبی است. براساس نتایج مطلوبیت هر ترکیب، مجموعهی ویژگیهای (وجود مخاطرات اخلاقی، وجود فرانشیز، عدم وجود قابلیت تخمین حق بیمه، وجود قابلیت بهروزرسانی قیمت) اولین ترکیب محبوب و مجموعهی ویژگیهای (وجود مخاطرات اخلاقی، عدم وجود فرانشیز، وجود قابلیت تخمین حق بیمه، عدم وجود قابلیت بهروزرسانی قیمت)، آخرین ترکیب محبوب از دیدگاه پاسخدهندگان بوده است. براساس تحلیل انجام شده درباره اهمیت چهار ویژگی اصلی، ویژگی فرانشیز، مخاطرات اخلاقی، قابلیت تخمین حق بیمه و قابلیت بهروزرسانی قیمت بهترتیب برای پاسخدهندگان دارای اولویت هستند. نتایج بدست آمده نشان میدهد که میزان استقبال کلی کارشناسان و نمایندگان شرکتهای بیمه استان مازندران در پذیرش بیمه قیمتی 56/68 درصد بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بیمه محصولات کشاورزی؛ بیمه قیمتی؛ بیمه گر؛ ریسک | ||
مراجع | ||
انجمن صنایع غذایی مازندران. (1398). خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران. https://www.irna.ir/news/83542740
حسینپور، م.، جمشیدی، م. ج.، کریمی، ح.، و بخشم، م. (1399). طراحی الگوی عوامل مؤثر بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری. فصلنامه مدیریت کسبوکار، 48 (12)، 118-94.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران. 1400. خبرگزاری مهر. https://www.mehrnews.com/news/5328988
رحمان سرشت، ح.، جلالپور، م.، ناصحی فر، و.، و خاشعی، و. (1401). الگوی تابآوری کسبوکارهای کوچک و متوسط در مواجهه با قوی سیاه با تأکید بر محورهای درونی سازمان. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 12 (3)، 33-68.
رحمانی فیروزی، ر.، آقاجانی افروزی، ع. ا.، و احمدی فیروزجائی، ع. (1402). نوآوری در صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی کوچک و متوسط استان مازندران در شرایط همهگیری کووید-19. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی،10(19)، 146-161.
روشنفیاس، ا.، سپهوند، ر.، غلامی، ع.، و پیرزاد، ع. (1400). بررسی تاثیر نقش قابلیتهای بازاریابی، نواوری و تحقیق و توسعه در ایجاد مزیت رقابتی محصول جدید در صنعت مواد غذایی. فصلنامه مدیریت کسب و کار، 51، 141-126
کرمی، ف.، رستمی، ف.، و گراوندی، ش. (1400). ارائه چارچوبی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 8 (1): 67-84.
صائبنیا، س.، و کریمی ، ف. (1399). بررسی تاثیر بیماری کرونا (کووید-19) بر عملکرد کسبوکار (مورد مطالعه: کسبوکارهای کوچک و متوسط استان اردبیل). فصلنامه چشمانداز حسابداری و مدیریت، 3 (24)، 83-93
منگلی، ن.، رضائی، ر.، و صفا ، ل. (1395). بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3 (4)، 1-16.
مرادی، ع. (1399). نقش شبکه های اجتماعی در شکلگیری هراس اجتماعی و تغییر سبک زندگی ناشی از ویروس کرونا. مطالعه موردی شهر کرمانشاه، 12 (2)، 123-148.
Adam, N. A., & Alarifi, G. (2021). Innovation practices for survival of small and medium enterprises (SMEs) in the COVID-19 times: the role of external support. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10(1), 15.
Alves, J. C., Lok, T. C., Luo, Y., & Hao, W. (2020). Crisis challenges of small firms in Macao during the COVID-19 pandemic. Frontiers of Business Research in China, 14, 1-23.
Ayush, G. K., Gowda, R., & Rakshith Gowda, K. M. (2020). A study on impact of covid-19 on digital marketing. Vidyabharati International Interdisciplinary Research Journal, 225-228.
Bagherzadeh, M., Markovic, S., Cheng, J., & Vanhaverbeke, W. (2019). How does outside-in open innovation influence innovation performance? Analyzing the mediating roles of knowledge sharing and innovation strategy. IEEE Transactions on Engineering Management, 67(3), 740-753.
Bahmani, A., & Aslani, F. (2021). Investigating the Effect of Entrepreneurial Orientation on Entrepreneurial Intention of Small and Medium Agricultural Businesses: The Mediating Role of Psychological Capital (Case Study: Paddy Farmers in Noor City). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 8(16), 78-85. [DOI:10.52547/jea.8.16.78]
Cefis, E., Bartoloni, E., & Bonati, M. (2020). Show me how to live: Firms' financial conditions and innovation during the crisis. Structural Change and Economic Dynamics, 52, 63-81.
Clark, C., Davila, A., Regis, M., & Kraus, S. (2020). Predictors of COVID-19 voluntary compliance behaviors: An international investigation. Global Transitions, 2, 76-82.
Ebersberger, B., & Kuckertz, A. (2021). Hop to it! The impact of organization type on innovation response time to the COVID-19 crisis. Journal of Business Research, 124, 126-135.
Juergensen, J., Guimón, J., & Narula, R. (2020). European SMEs amidst the COVID-19 crisis: assessing impact and policy responses. Journal of Industrial and Business Economics, 47, 499-510.
Galanakis, C. M., Rizou, M., Aldawoud, T. M., Ucak, I., & Rowan, N. J. (2021). Innovations and technology disruptions in the food sector within the COVID-19 pandemic and post-lockdown era. Trends in Food Science & Technology, 110, 193-200.
Gorzelany-Dziadkowiec, M. (2021). Covid-19: Business innovation challenges. Sustainability, 13(20), 11439.
Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of Production Economics, 133(2), 662-676.
Habiyaremye, A. (2021). Co-operative learning and resilience to covid-19 in a small-sized South African enterprise. Sustainability (Switzerland).
Hair Jr, J. F., Matthews, L. M., Matthews, R. L., & Sarstedt, M. (2017). PLS-SEM or CB-SEM: updated guidelines on which method to use. International Journal of Multivariate Data Analysis, 1(2), 107-123.
Hasanat, M. W., Hoque, A., Shikha, F. A., Anwar, M., Hamid, A. B. A., & Tat, H. H. (2020). The impact of coronavirus (COVID-19) on e-business in Malaysia. Asian journal of multidisciplinary studies, 3(1), 85-90.
Kline, R. B. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4th ed.). New York, NY: The Guilford Press.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.
Lee, S. M., & Trimi, S. (2021). Convergence innovation in the digital age and in the COVID-19 pandemic crisis. Journal of Business Research, 123, 14-22.
Markovic, S., Koporcic, N., Arslanagic-Kalajdzic, M., Kadic-Maglajlic, S., Bagherzadeh, M., & Islam, N. (2021). Business-to-business open innovation: COVID-19 lessons for small and medium-sized enterprises from emerging markets. Technological Forecasting and Social Change, 170, 120883.
Mehralian, M. M., & Khazaee, P. (2022). Effect of digital marketing on the business performance of MSMES during the covid-19 pandemic: The mediating role of customer relationship management. In 37th Digital Marketing and Customer Behavior Science Conference (2022).
Nah, F. F. H., & Siau, K. 2020. Covid-19 pandemic–role of technology in transforming business to the new normal. Springer International Publishing. 22, 585-600.
Nemlioglu, I., & Mallick, S. K. (2020). Do innovation-intensive firms mitigate their valuation uncertainty during bad times? Journal of Economic Behavior & Organization, 177, 913-940.
Onetti, A., Zucchella, A., Jones, M. V., & McDougall-Covin, P. P. (2012). Guest editor’s introduction to the special issue: entrepreneurship and strategic management in new technology-based companies. Journal of Management & Governance, 16, 333-336.
Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55.
Saunila, M. (2020). Innovation capability in SMEs: A systematic review of the literature. Journal of Innovation and Knowledge. [DOI: 10.1016/j.jik.2019.11.002
Segal, S., & Gerstel, D. (2020). The Global Economic Impacts of COVID-19, Critical Questions, Center for Strategic and International Studies (CSIS).
Van Auken, H., Madrid-Guijarro, A., & Garcia-Perez-de-Lema, D. (2008). Innovation and performance in Spanish manufacturing SMEs. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 8(1), 36-56.
Van Auken, H. E., Fotouhi Ardakani, M., Carraherc, S., & Khojasteh Avorganid, R. (2021). Innovation among entrepreneurial SMEs during the COVID-19 crisis in Iran. Small Business International Review. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |