
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 626 |
تعداد مقالات | 6,517 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,747,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,317,670 |
ارائه و اعتبارسنجی الگویی برای پرورش منتور کارآفرینی در ایران | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 20، تیر 1402، صفحه 101-120 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2023.21362.1723 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی اسلامبول چی1؛ محمد عزیزی* 2؛ سید رسول حسینی3 | ||
1گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
آموزش کارآفرینی می تواند به بهبود توانایی فرد برای نوآوری، ایجاد کسب و کار و ایجاد شغل کمک کند. بنابراین داشتن یک منتور برای رسیدن به موفقیت یک کارآفرین از ضروریات است. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف ارائه و اعتبارسنجی الگویی برای پرورش منتور کارآفرینی در ایران انجام شد. جامعه آماری پژوهش منتورهای کارآفرینی در ایران بوده که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه محققساخت بود که روایی آن با استفاده از نظرات تخصصی اساتید و مرشدان خبرۀ کارآفرینی انجام شد. میزان پایایی آن نیز از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. پس از جمعآوری و دستهبندی دادهها، از روش آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار SPSS20 و همچنین برای استخراج مدل معادلات ساختاری از نرمافزار Smart PLS3 استفاده گردید. نتایج به دست آمده از روابط مؤلفههای مدل منتور کارآفرینی نشان داد قوی-ترین رابطه مربوط به «پشتیبانی خانواده- ویژگیهای شخصیتی» با ضریب مسیر 832/0 و ضعیفترین آن مربوط به «فعالیتهای ترویجی- دانش بازار» با ضریب مسیر 130/0 بود. یافتهها حاکی از آن است دو عامل دانش منتوری و شایستگی منتوری در سطح 99 درصد اطمینان تأثیر مثبت و معنیداری بر پرورش منتورکارآفرینی داشته است. با توجه به نتایج به کارآفرینان کمتجربه پیشنهاد میشود ارتباط مستمر با منتورهای ارشد و بهرهگیری از تجارب آنها در زمینۀ راهاندازی و توسعه کسبوکار و ایجاد شبکهای قوی، به توانمندی و دانش منتوری حرفهای دست یابند تا بتوان از این طریق منتورپروری در جهت احیاء مرشدیت در کسبوکارها فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی؛ آموزش؛ ارتباطات؛ منتورینگ | ||
مراجع | ||
احمدپور، ا.، شهرکی، م.ر.، و عرب، ف. 1398. ارزیابی رابطه ویژگیهای فردی و شخصیتی با رفتار کارآفرینانۀ زنان عضو تعاونیهای روستایی مازندران. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 6 (3): 98-81.
15.Agbonna, A.R. 2022. Moderating effect of mentorship on the relationship between entrepreneurial learning and attitude towards entrepreneurship. International Journal of Economics, Commerce and Management, 10 (1): 89-106.
16.Ausat, A.M.A., and Suherlan, S. 2021. Obstacles and solutions of MSMEs in electronic commerce during covid-19 pandemic: evidence from Indonesia. BASKARA: Journal of Business and Entrepreneurship, 4 (1): 11-19.
26.Hulland, J. 1999. Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20 (2): 195-204.
27.Glasgow, P.P. 2006. The impact of culture on the mentoring process of students of African and East Indian heritage in postsecondary institutions in Trinidad. Oral Roberts University.
28.Henseler, J., Ringle, C.M., and Sarstedt, M. 2015. A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43 (1): 115-135.
29.Hsieh, B., and Nguyen, H. T. 2020. Identity-informed mentoring to support acculturation of female faculty of color in higher education: An Asian American female mentoring relationship case study. Journal of Diversity in Higher Education, 13 (2): 169.
30.Jeske, D., and Linehan, C. 2020. Mentoring and skill development in e-internships. Journal of Work-Applied Management, 12 (2): 245-258.
31.Kubberød, E., Fosstenløkken, S. M., and Erstad, P.O. 2018. Peer mentoring in entrepreneurship education: towards a role typology. Education + Training, 60 (9): 1026-1040.
32.Kuratko, D.F., Neubert, E., and Marvel, M.R. 2021. Insights on the mentorship and coachability of entrepreneurs. Business Horizons, 64 (2): 199-209.
33.Madan, P., and Srivastava, S. 2017. Assessing the impact of demographic variables on mentoring-managerial effectiveness relationship: An empirical study of Indian bank managers. Gender in Management: An International Journal, 32 (5): 369-383.
34.Manafe, M.W.N., Ohara, M.R., Gadzali, S.S., Harahap, M.A.K., and Ausat, A.M.A. 2023. Exploring the relationship between entrepreneurial mindsets and business success: Implications for entrepreneurship education. Journal on Education, 5 (4): 12540-12547.
35.Memon, J., Rozan, M. Z. A., Ismail, K., Uddin, M., and Daud, D. 2015. Mentoring an entrepreneur: Guide for a mentor. Sage Open, 5 (1): 2158244015569666.
36.Moore, J.H., and Wang, Z. 2017. Mentoring top leadership promotes organizational innovativeness through psychological safety and is moderated by cognitive adaptability. Frontier in Psychology, 8: 318-324.
37.Nabi, G., Walmsley, A., and Akhtar, I. 2021. Mentoring functions and entrepreneur development in the early years of university. Studies in Higher Education, 46 (6): 1159-1174.
38.Prastyaningtyas, E.W., Sutrisno, S., Soeprajitno, E.D., Ausat, A.M.A., and Suherlan, S. 2023. Analysing the role of mentors in entrepreneurship education: Effective support and assistance. Journal on Education, 5 (4): 14571-14577.
39.Radu Lefebvre, M., and Redien-Collot, R. 2013. “How to do things with words”: The discursive dimension of experiential learning in entrepreneurial mentoring dyads. Journal of Small Bussiness Management, 51: 370-393.
40.Spiekermann, L., Lyons, M., and Lawrence, E. 2020. The ups and downs of mentoring relationship formation: What to expect. Children and Youth Services Review, 118: 105413.
41.St-Jean, É., and Mathieu, C. 2015. Developing attitudes toward an entrepreneurial career through mentoring: The mediating role of entrepreneurial self-efficacy. Journal of Career Development, 42 (4): 325-338.
42.St-Jean, É., and Mitrano-Méda, S. 2016. Should mentors of entrepreneurs be trained or their experience is enough?. Entrepreneurship-Practice-Oriented Perspectives, 1: 39-61.
43.St-Jean, E., and Tremblay, M. 2020. Mentoring for entrepreneurs: A boost or a crutch? Long-term effect of mentoring on self-efficacy. International Small Business Journal, 38 (5): 424-448.
44.Sutrisno, S., Sitinjak, H., Diawati, P., Sitinjak, I. Y., and Ausat, A. M. A. 2023. Telaah dampak positif gaya kepemimpinan transformasional bagi peningkatan produktivitas individu dan organisasi. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4 (1): 726-731.
45.Tsoukalas, S. 2022. How entrepreneur mentorship can help founders get a second perspective, https://www.growthmentor.com/blog/entrepreneur-mentorship.
46.Wetzels, M., Odekerken-schröder, G., and Oppen, C. 2009. Using PLS path modeling for zssessing hierarchical construct models: guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33 (1): 177–195.
47.Zen, A., Kusumastuti, R., Metris, D., Gadzali, S.S., and Ausat, A.M.A. 2023. Implications of entrepreneurship education as a field of study for advancing research and practice. Journal on Education, 5 (4): 11441-11453. 48.Zhang, X., and Nong, S. 2023. Reflections on entrepreneurship education in the context of information technology: How entrepreneurship tutors affect the identification of entrepreneurship opportunities for college students. Proceedings of the 2022 3rd International Conference on Artificial. edited by Bob Fox, Chuan Zhao, Marcus T. Anthon. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 244 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |