
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 634 |
تعداد مقالات | 6,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,981,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,492,703 |
رونمایی از ساختار مفهومی و اجتماعی آموزش کشاورزی در جهان: رویکرد کتابسنجی | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 12، اردیبهشت 1404، صفحه 43-50 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: علمی-مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2025.23165.1878 | ||
نویسنده | ||
بهارک عزیزی* | ||
گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحولات جهانی در آموزش کشاورزی نیازمند شناخت دقیق از ساختار مفهومی و اجتماعی این حوزه است تا بتوان چالشها و فرصتهای آن را بهتر درک کرد. هدف این پژوهش، تحلیل روندهای تحقیقات مرتبط با آموزش کشاورزی و شناسایی ساختار مفهومی و اجتماعی این حوزه از طریق روش تحلیل کتابسنجی است. برای این منظور، 1431 مقاله از پایگاه اطلاعاتی WOS در بازه زمانی 1980 تا 2024 گردآوری و با نرمافزار R4.4.2 تجزیه و تحلیل شدند. در ابتدا، آمار توصیفی از مقالات استخراج شده ارائه شده و سپس تأثیرگذارترین نویسندگان، آثار و نشریات شناسایی گردیدند. نتایج نشاندهنده وجود هفت خوشه پژوهشی کلیدی شامل "حاکمیت و امنیت غذایی"، "تحقیقات کشاورزی"، "ترویج کشاورزی"، "پایداری و تنوع زیستی در کشاورزی"، "توسعه روستایی و جوانان در حوزه کشاورزی"، "آموزش و بهرهوری کشاورزی" و "نوآوریها و پذیرش فناوری کشاورزی" هستند. این خوشهها نمایانگر جریانهای پژوهشی مهم در این حوزه میباشند. بر اساس این یافتهها، پیشنهاد میشود که در تحقیقات آینده تمرکز بیشتری بر روی موضوعات نوینی مانند "حاکمیت غذایی" و "نوآوریهای فناوری کشاورزی" به ویژه در زمینههای سیاسی و اجتماعی مرتبط با کشاورزی صورت گیرد. این تأکید بر جریانهای نوظهور میتواند به ارتقای کیفیت و کاربردیتر شدن پژوهشها در این زمینه کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کشاورزی؛ تحلیل کتابسنجی؛ ساختار مفهومی؛ ساختار اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |