
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 650 |
تعداد مقالات | 6,788 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,559,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,993,864 |
اولویتبندی بازارهای هدف میگو ایران براساس شاخصهای رقابت بازاری | ||
مجله بهره برداری و پرورش آبزیان | ||
دوره 14، شماره 2، تیر 1404، صفحه 215-233 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/japu.2024.22413.1871 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مجیدیان* 1؛ ایرج صالح2؛ امیرحسین حق پرست صداقت3؛ احسان شاطویی قارنجه3؛ مهدی کاتبی3 | ||
1نویسنده مسئول، دانشجوی کارشناسیارشد اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسیارشد شیلات، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
نظر به پتانسیل بالای کشور در زمینه تولید و صادرات میگو، پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی بازارهای هدف میگو ایران براساس شاخصهای رقابت بازاری در ایران صورت پذیرفته است. دوره مورد مطالعه این پژوهش طی سالهای 2022-2003 میباشد. بدین منظور مطالعه حاضر با استفاده از نسبتهای تمرکز و شاخص هرفیندال هیریشمن، مزیتنسبی آشکارشده، مزیتنسبی آشکارشده متقارن به بررسی الگوی تجاری و ساختار بازار صادراتی میگو ایران و جهان پرداخته است. نتایج نشان داد که مزیتنسبی میگوی ایران طی دوره مورد مطالعه با نوسانات زیادی همراه بوده و ریسک رقابتی برای صادرکنندگان این محصول در ایران نسبت به رقبا بالاتر بوده است. ساختار بازار صادراتی این محصول در جهان بین رقابت انحصاری- انحصار چند جانبه بسته متغیر بوده است و سهم چهار کشور برتر صادرکننده جهان طی سالهای مورد مطالعه 55-33 درصد میباشد. همچنین ساختار بازار صادراتی کشور ایران برای محصول میگو طی سالهای مورد بررسی بین انحصار چند جانبه بسته و بنگاه مسلط متغیر بوده است و سهم چهار کشور برتر واردکننده میگو از ایران دراین سالها 96-73 درصد میباشد. با توجه به شاخصهای مورد بررسی نتایج حاکی از آن است که کشورهای هنگکنگ، امارات، مالزی، روسیه، قطر، چین و ویتنام به ترتیب بهترین بازارها و کم ریسکترین بازارها برای صادرات میگو ایران میباشند که میانگین مزیت صادراتی آنها به ترتیب برابر با 19/421، 27/121، 14/113، 09/92، 39/77، 70/72 و 74/45 است. لذا پیشنهاد میشود با تمرکز بر کشورهای اولویتدار و با بررسی شرایط موجود در بازارهای هدف بویژه سلیقه مصرفکنندگان، کشورهای هدف در آنها نفوذ کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ بازارهای هدف صادرات میگو؛ ساختار بازار؛ شیلات؛ هرفیندال هیریشمن | ||
مراجع | ||
1.Mehrabi Besharabadi, H., & Kochakzadeh, S. (2009). Modeling and Prediction of Agricultural Product Exports in Iran: Application of Artificial Neural Networks, Journal of Agricultural Economics and Development, 23(1), 1-58. DOI: https:// doi.org/10.22067/jead2.v1388i1.2067.
2.Naeimi Far, A. (2010). Investigating Factors Affecting Exports of Products in the Fisheries and Aquaculture Sub-Sector, Sixth Iranian Agricultural Economics Conference, 1-13.
3.Abedin, M. R., & Asgari, M. (2005). Investigating Relative Advantages and Prioritizing Target Markets for Iranian Honey Exports. Agricultural Economics and Development, 13(50), 167-197.
4.Aghel, H., Yousefzadeh, S., & Mansouri, H. (2008). Investigating Factors Affecting the Value of Agricultural Product Exports with an Emphasis on Export Standards (Pistachio, Almond, Saffron, Date, and Apple), Journal of Sciences and Industries of Agriculture, Special Issue on Agricultural Economics and Development, 22(1), 1-125.
5.Mehrabi, H., & Neshat, A. (2015). Investigation of effective factors on Iran’s comparative advantage in pistachio export and ranking of its target markets. Iranian Journal of Trade Studies, 14(55), 213-233.
6.Adeli, A., Baei, H., & Pendar, M. (2020). Determination and ranking the influencing factors on fishery products export in Iran. Iranian Scientific Fisheries Journal. 29(1), 13-25.
7.Forghani, S. (2016). Studying the condition of reserves Penaeid Prawn in Northwest coasts of the Persian Gulf. Journal of Animal Environmental. 8(1), 137-144.
8.Majedi, M. (2002). Quality control of aquatic animals and their transformation products. Gulab Publications. 232 p. [In Persian] 9.Abdolahi, H. (2019). Breeding and Cultivation of Shrimp in Iran and the Future Outlook of the Industry, Journal of Promotion of Shrimp and Crustaceans, 4(1), 4-8.
10.Iran fisheries statistic annual 2018-2022. 2023. Iran fisheries organization, Deputy of planning and development manager, office of Budget and planning. 64 p.
11.Ardakani, R., Yazdani, S., & Gilanpour, O. (2010). Effects of SPS and TBT Regulations on Export of Iranian. Agricultural Economics Research, 2(8), 1-9.
12.International Trade Center. 2023. https://www.trademap.org/Index.aspx.
13.Hosseini, S. S., Kavousi Klashami, M., & Daryejani, A. (1999). Investigating Relative Advantages and Prioritizing Target Markets for Iranian Caviar Exports, 15(3), 1-8.
14.Chizari, A., Riahi, A., & Aminizadeh, M. (2015). Prioritization of Target Markets of Major Global Exporter’s Raisins (approach to identify of competition potential in these markets), Agricultural Economics, 8(4), 59-88.
15.Kavousi Klashami, M. (2015). Determination and Prioritization of Target Markets for Iranian Packaged Saffron Exports. 3(1), 43-48. doi: 10.22048/jsat.2015.9611.
16.Taheri Rickandeh, E., Pakravan, M., Gilanpour, O., & Abolghasemi, F. (2016). Evaluating Iran's Competitiveness in the Global Market for Medicinal Plants and Prioritizing Export Target Countries For Export. Agricultural Economics, 10(1), 153-174. doi: https:// doi.org/10.22034/iaes.2016.19326.
17.Rudinskaya, T. (2019). Investigation of the determinants of market power on Czech pork meat market. AGRIS on-line Papers in Economics and Informatics, 11(2), 71-80. doi: http://dx.doi.org/10. 22004/ag.econ.294156.
18.Chizari, A., & Abolhasani Yasouri, S. (2012). Investigating Relative Advantages and Prioritizing Target Markets for Iranian Kiwi Exports, Agricultural Economics and Development, 19(4), 83-120. doi: https://doi.org/10.30490/aead. 2012. 58748.
19.Rafiee, H., Qureshi, S., Mirbagheri, S., Shahab, S., & Bastani, M. (2022). Investigating and Determining the Export Pattern of Iranian Dates by Cultivar. Agricultural Economics and Development, 30(1), 87-113. doi: 10.30490/aead.2022.354377.1329.
20.Majidian, M., Roshani, E., & Zeinali, Y. z. (2022). Iran's export competitiveness in the supply of pistachio products in target markets. NeuroQuantology, 20(11), 1062. https://doi.org/10.14704/ nq.2022.20.11.NQ66101.
21.Adeli, O. A. (2022). Prioritizing Target Markets for Iranian Shrimp Exports. Journal of Animal Environment, 14(2), 317-324. doi: 10.22034/AEJ. 2021.278494.2484. 22.Kazempour, E., Rafiee, H., Noroozi, H., Zare, S. A., Yousefzadeh, L., & Kaboodtaba, M. (2022). Prioritizing Target Markets for Iranian Tomato Exports Based on Market Competitiveness Indicators. Journal of Agricultural Economics & Development, 36(1), 49-65. doi: https://doi.org/10. 22067/jead.2022.72231.1075.
23.Rasekhjahromi, E., & noraniazad, S. (2023). Investigating the Market Structure and Comparative Advantage of Medicinal Plants Export in Iran and World Selected Countries. Agricultural Economics Research, 15(1), 71-56. Doi: https:// doi.org/10.30495/jae.2023.26356.2205.
24.Hanson, G. H., Lind, N., & Muendler, M. A. (2015). The dynamics of comparative advantage (No. w21753). National bureau of economic research.
25.Brasili, A., Epifani, P., & Helg, R. (2000). On the dynamics of trade patterns. De economist, 148(2), 233-258. Doi: https://doi.org/10.1023/A:10040 65229330.
26.Raheli, H. (2017). Investigating the Relative Advantage and Target Markets of Agricultural Export Products of East Azerbaijan Province. Agricultural Economics Research, 36(9), 39-66. 27.Gajurel, D. P., & Pradhan, R. S. (2012). Concentration and competition in Nepalese banking. Journal of Business Economics and Finance, 1(1), 5-16.
28.Hooman, L., Mohammadreza, N., & Owzehdehnde, S. (2017). Investigating Global Pistachio Market Structure with a Focus on Iran's Role. Ecological Agriculture, 7(1), 186-199.
29.Maddala, G. C., Dobson, S., & Millen, E. (1995). Microeconomics, the Regulation of Monopoly, Mc Grawhill Book Company Press.
30.Salami, H. A., & Pishbahar, E. (2001). Changes in the pattern of comparative advantage of agricultural products in Iran: an empirical analysis based on the revealed comparative advantage indices. 2(34), 67-100. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |