
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 622 |
تعداد مقالات | 6,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,605,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,199,092 |
بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکرد سازمانی: اثر میانجی نوآوری سازمانی | ||
مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 11، فروردین 1403، صفحه 125-142 اصل مقاله (778.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22069/jead.2023.21854.1769 | ||
نویسندگان | ||
مهدی باشتی* 1؛ طهمورث سهرابی1؛ حمید طبایی زاده فشارکی2 | ||
1گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دانش و نوآوری برای موفقیت سازمانی ضروری هستند. به همین علت سازمانها در جستجوی فرآیندهایی برای تبدیل دانش به عملکرد بهتر سازمانی هستند. از طرفی، به نظر میرسد که رابطه بین فرآیند مدیریت دانش و عملکرد پیچیدهتر از یک رابطه مستقیم ساده است، زیرا دانش باید در سازمان نهادینه شود تا عملکرد را بهبود بخشد. این نهادینهشدن ممکن است از طریق نوآوری سازمانی به دست آید که اغلب میتواند این فرآیندها را تسهیل کند. بنابراین هدف این مطالعه بررسی رابطه بین فرآیندهای مدیریت دانش، نوآوری سازمانی و عملکرد سازمانی است که به صورت موردی در صنعت سیمان انجام شده است. به این منظور از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش (آلفای کرونباخ=730/0)، عملکرد سازمانی (آلفای کرونباخ=714/0) و نوآوری سازمانی (آلفای کرونباخ=750/0) برای گردآوری اطلاعات از نمونهای شامل 385 نفر از کارکنان صنعت سیمان در شش استان کشور، استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSSwin18 وSmart PLS.5 در قالب آمار توصیفی و الگوی مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج بیانگر سطح پایین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در شرکتهای مورد مطالعه بود. یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داد که مدیریت دانش و نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار میگذارد. به علاوه نوآوری سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی نقش میانجی ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه سازمانی؛ توسعه انسانی؛ توسعه کارآفرینی؛ خلاقیت | ||
مراجع | ||
عظیمزاده، ع. ثنائیپور، ه.، اشرفی، م.، شجاعی، س. 1399. طراحی الگوی توسعه کارآفرینی بینالمللی در کسبوکارهای دانشبنیان. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 7 (4): 67-84.
Abdi, K., & AmatSenin, A. (2014). Investigating the impact of knowledge management on organizational innovation: conceptual framework. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 8(6), 686-691.
Abdi, K., & AmatSenin, A. 2014. Investigating the impact of knowledge management on organizational innovation: conceptual framework. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 8(6): 686-691.
Al-Hakim, L., & Hassan S. 2012. Critical success factors of knowledge management, innovation and organizational performance: an empirical study of the Iraqi mobile telecommunication sector. British Journal of Economics, 4 (1): 31-49.
Alrubaiee, L., Alzubi, H. M., Hanandeh, R. E., & Al Ali, R. 2015. Investigating the relationship between knowledge management processes and organizational performance the mediating effect of organizational innovation. International Review of Management and business research, 4(4 Part 1): 989-999.
Aranda, C., Arellano, J., & Davila, A. 2017. Organizational learning in target setting. Academy of Management Journal, 60(3): 1189-1211.
Borman, W. C., & Motowidlo, S. M. 1993. Expanding the criterion domain to include elements of contextual performance. In N. Schmitt, & W. C. Borman (Eds.), Personnel selection in organizations (pp. 71-98). San Francisco: Jossey-Bass.
Carmen, C., & María José, G. 2008. The role of technological and organizational innovation in the relation between market orientation and performance in cultural organizations. European Journal of innovation management, 11(3): 413-434.
Chadwick, I. C., & Raver, J. L. 2015. Motivating organizations to learn: Goal orientation and its influence on organizational learning. Journal of Management, 41(3): 957-986.
Chin, W. W. 1998. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern Methods for Business Research, 295 (2): 295-33.
Darroch, J. 2005. Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of knowledge management, 9(3): 101-115.
Du Plessis, M. 2007. The role of knowledge management in innovation. Journal of knowledge management, 11(4): 20-29.
Durmuş-Özdemir, E., & Abdukhoshimov, K. 2018. Exploring the mediating role of innovation in the effect of the knowledge management process on performance. Technology Analysis & Strategic Management, 30(5): 596-608.
Durst, S., & Runar Edvardsson, I. 2012. Knowledge management in SMEs: a literature review. Journal of knowledge management, 16(6): 879-903.
Dzenopoljac, V., Alasadi, R., Zaim, H., & Bontis, N. 2018. Impact of knowledge management processes on business performance: Evidence from Kuwait. Knowledge and Process Management, 25(2): 77-87.
Fong, P. S., and Choi, S. K. 2009. The processes of knowledge management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice. Journal of Knowledge management, 13(2): 110-126.
Hult, G. T., Hurley, R. F., & Knight, G. A. 2004. Innovativeness: Its antecedents and impact on business performance. Industrial Marketing Management, 33(5): 429-438.
Hussinki, H., Kianto, A., Vanhala, M., & Ritala, P. 2017. Assessing the universality of knowledge management practices. Journal of Knowledge Management, 21(6): 1596-1621.
Imran, M. K., Fatima, T., Sarwar, A., & Amin, S. 2022. Knowledge management capabilities and organizational outcomes: contemporary literature and future directions. Kybernetes, 51(9): 2814-2832.
Jain, A. K., & Moreno, A. 2015. Organizational learning, knowledge management practices and firm’s performance: an empirical study of a heavy engineering firm in India. The Learning Organization, 22(1):14-39.
Kharabsheh, R., Magableh, I., & Sawadha, S. 2012. Knowledge management practices (KMPs) and its impact on organizational performance in pharmaceutical firms. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 48(1): 6-17.
Kiessling, T. S., Richey, R. G., Meng, J., & Dabic, M. 2009. Exploring knowledge management to organizational performance outcomes in a transitional economy. Journal of world business, 44(4): 421-433.
Liao, S. H., & Wu, C. C. (2009). Knowledge management and innovation: The mediating effects of organizational learning. In 2009 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (pp. 1850-1854). IEEE.
Maletic, M., Maletic, D., Dahlgaard, J., Dahlgaard-Park, S. M., and Gomišcek, B. 2015. Do corporate sustainability practices enhance organizational economic performance?. International Journal of Quality and Service Sciences, 7(2/3): 184-200.
Marques, C. S., Leal, C., Marques, C. P., & Cardoso, A. R. 2014. Strategic knowledge management, innovation and performance: An initial study of Portuguese footwear companies. In European Conference on Knowledge Management (Vol. 2, p. 609). Academic Conferences International Limited.
Migdadi, M. M., Zaid, M. K. A., Yousif, M., Almestarihi, R. D., & Al-Hyari, K. 2017. An empirical examination of knowledge management processes and market orientation, innovation capability and organisational performance: Insights from Jordan. Journal of Information & Knowledge Management, 16(01): 1750002.
Nawab, S., Nazir, T., Zahid, M. M., & Fawad, S. M. 2015. Knowledge management, innovation and organizational erformance. International Journal of Knowledge Engineering, 1(1): 43-48.
Noruzy, A., Dalfard, V. M., Azhdari, B., Nazari-Shirkouhi, S., & Rezazadeh, A. 2013. Relations between transformational leadership, organizational learning, knowledge management, organizational innovation, and organizational performance: an empirical investigation of manufacturing firms. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 64: 1073-1085.
Obeso, M., Hernández-Linares, R., López-Fernández, M. C., & Serrano-Bedia, A. M. 2020. Knowledge management processes and organizational performance: the mediating role of organizational learning. Journal of Knowledge Management, 24(8): 1859-1880.
Pinho, I., Rego, A., & Pina e Cunha, M. 2012. Improving knowledge management processes: a hybrid positive approach. Journal of knowledge management, 16(2): 215-242.
Prajogo, D. I., and Sohal, A. S. 2003. The relationship between TQM practices, quality performance, and innovation performance: An empirical examination. International journal of quality & reliability management, 20(8): 901-918.
Rechberg, I., & Syed, J. 2013. Ethical issues in knowledge management: conflict of knowledge ownership. Journal of Knowledge Management, 17(6): 828-847.
Sart, G. 2023. The Impact of Knowledge Management on Organizational Learning in Universities. In Economic and Social Implications of Information and Communication Technologies (pp. 181-195). IGI Global.
Straccia, L., Pollo-Cattaneo, M. F., & Maulini, A. 2023. Knowledge Management Model: A Process View. In International Conference on Computational Science and Its Applications (pp. 599-616). Cham: Springer Nature Switzerland.
Tseng, S. M., & Lee, P. S. 2014. The effect of knowledge management capability and dynamic capability on organizational performance. Journal of enterprise information management, 27(2); 158-179.
Tubigi, M., & Alshawi, S. 2015. The impact of knowledge management processes on organisational performance: The case of the airline industry. Journal of Enterprise Information Management, 28(2): 167-185.
Venkatraman, N., & Ramanujam, V. 1986. Measurement of business performance in strategy research: A comparison of approaches. Academy of management review, 11(4): 801-814.
Wang, Y., & Lin, J. 2013. An empirical research on knowledge management orientation and organizational performance: the mediating role of organizational innovation. African Journal of Business Management, 7(8): 604-612
Weijing, C. 2010. The study on relation between knowledge management and organizational innovation. In 2010 International Conference on Future Information Technology and Management Engineering (Vol. 1, pp. 1-4). IEEE.
Wetzels, M., Odekkerken-Schroder, G. and Van Oppen, C. 2009. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS Quarterly, 33 (1): 177-186.
Zainol, F. A., & Ayadurai, S. 2011. Entrepreneurial orientation and firm performance: the role of personality traits in Malay family firms in Malaysia. International Journal of Business and social science, 2(1): 34-47.
Zheng, C., & Khavul, S. 2005. Capability development, learning and growth in international entrepreneurial firms: evidence from China. In International entrepreneurship (pp. 273-296). Emerald Group Publishing Limited.
Zwain, A. A. A., Lim, K. T., & Othman, S. N. 2012. Knowledge management processes and academic performance in Iraqi HEIs: An empirical investigation. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(6): 273-293. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |